Tuesday, October 4, 2011

Makanan Berasaskan Belut...Mampukah Aku Untuk Menelannya???


hurmm...memula nak tanya korang la...masa dalam pantang kan, korang pernah dak makan belut selain ikan haruan tu tuk baikkan luka bersalin??? kalu aku...seriesly sekalipun belum pernah tau...alkisahnya semalam la, ada member fb tu dia post sal sup belut, belut goreng dan macam² lagi masakan yang berasaskan belut...tetiba rasa melugai...tah la...tak tau naper tekak ni tak leh terima....maka tu yang aku teringat nak menulis sal belut ni...ada opismate yang pernah makan, dia kata sedap...tapi kalu kena cara masakan la...erkk...sedap atau tidak, aku tak pat jawab...memang tak pernahlah aku makan...

pastu aku pun semalam search la gambar belut dan masakan yang leh dibuat dari belut...tapi kan, tah ngaper tak tergamak aku nak tempek gambar belut kat sini...so kalu ada yang tak kenal rupa belut camner, korang search image sendiri ek...bukan apa, dalam paler ni kan, aku dok teringat² rupa belut yang ada dalam akuarium kalu ada yang terjual kat pasaraya² berdekatan..terutamanya kat C4 tu...adehh...memang tak terbayang la...

so dah tak leh nak telan belut tu...aku redha la...telan pati ikan haruan polleney...
walaupun rasanya eyuckkk...hanya yang pernah menelannya tahu gimana rasanya kan...sob sob...

tapi

*


*


*


*

tapi

*


*


*


*

tapi

kalu boleh mau cari yang pil dulu...

contohnya cam pil ikan haruan leesa formula tu...tapi kan...60 biji jek dah RM49.90...hok cap lain aku lum jumpa...kalu susah sangat, telan jelan pati ikan haruan tu...agagaga....

yang cam gini lum ketemu lagi...korang tau kat mana mau beli...kalu bleh mau makan hok pil...huhuhu..nampak sangat ngengada kan...cehh... 

sekian, lepas ni mau ternak ikan haruan sendiri la...huhu....

19 comments

Tuesday, October 04, 2011 10:24:00 AM

eza dulu makan pil yang gambo kat bawah sekali tuh..beli kat farmasi..sbb memg xleh telan pati haruan polleney tuh...

Tuesday, October 04, 2011 10:26:00 AM

@?mama eza?
owhh...kat farmasi ada jual ek eza???mekasih for da info...kena ar cari kat farmasi pas ni...

Tuesday, October 04, 2011 10:30:00 AM

kite amik yg pati ikan haruan tuh jerr... tp doc kate kalo baru pas bersalin jgn amik dulu... tunggu pas sebulan baru bleh amik... reason doc tuh.. takut nnt organ2 dlm melekat...

Tuesday, October 04, 2011 10:32:00 AM

hahaha aku mmmg makan belut
ratah saje2 pon bole
bese blk penang mesit bli kt pasar malam depan umah bli skilo goreng makan ngan nasi hehe

Tuesday, October 04, 2011 10:35:00 AM

kak cri je ikan haruan n buat sup.. mak sy dl buat gitu.. hehe

Tuesday, October 04, 2011 10:37:00 AM

Saya bersalin dulu beli pil ikan haruan kat farmasi .. murah ja.... dalam rm25.9o je .. tp ni harga 4 tahun lepas la.. tp rasa yg kat farmasi mmg x semahal yg dok masuk TV or majalah ...

Belut... eii .. tak lalu la.. teringat ular la.. eiii ..

Hai .. salam kenal yea...:)

Tuesday, October 04, 2011 10:41:00 AM

huhu..lya igt y kotak atas skali tu dulu2, kaka lya ada makan.. tiap kali makan..muka smpai bkerut..ttp hidung la..ada gak try bau... rasanya ..mmg xleh nk telan kalo x kuat smngat...

tp lya ada mkn pati ikan haruan y sendayu tinggi msa pntang dulu.. ok jer.. tp kalo ada y pil lg senang kan...

Tuesday, October 04, 2011 10:43:00 AM

belut tu rasa dia lebih kurang mcm sadin jugak...

kite penah makan sekali masa kecik dulu. tak tahu pun itu belut..

tapi rasanya skang ni tak mampu kot nak makan belut. tgk pun dah geli geleman.

klu ada kapsul kira ok la.. tak le terasa sangat kot ek

Tuesday, October 04, 2011 10:44:00 AM

aku lagi suke makan sup ikan haruan
letak halia byk2 sgt refreshing

belut?? nk bayangkan rupe belut tu pn aku xsanggop..hahaha

tp ikan haruan tu mmg aku da sound sape2 yg masak suh buang kepala..pastu potong kecik2..hehee
jgn nampakkan rupe paras haruan tu

Tuesday, October 04, 2011 10:47:00 AM

pil ikan haruan tuu memang bagus utk yg operate .. cepat baik luka operate kita dik :)

akak dulu masa mula2 operate akak telan anak2 haruan yg mcm budu tuu lepas 3 bulan baru telan pil ikan haruan .. yumx3 :)

cepat baik x sampai 5 bulan luka jahitan dah cantik

Tuesday, October 04, 2011 10:50:00 AM

ala... beli ikan haruan idup je la... kat kampung, haruan bukan senang dapat ke?... buat sup utk makan terus... tak payah hari-hari... 2/3 hari sekali pun ok... lagi elok dari amik pati atau kapsul ni...

akak masa pantang minum jeli gamat utk bantu sembuhkan luka bersalin... pastu sapu gel gamat pada pad utk dipakai... alhamdulillah... cara ni pun ok gak... klu nak guna cari brand Luxor...

Tuesday, October 04, 2011 11:28:00 AM

tk pernh gk mkn belut..tp yg pil ikan haruan tu hubby pernh bli cz die tau akak nk bukn leh bli yg air tu..mau muntah

Tuesday, October 04, 2011 11:28:00 AM

huhu, dua2 pon x penah rasa..... harap2 x perlu makan kedua2 jenis ubat2an itu..

Tuesday, October 04, 2011 11:32:00 AM

ai dlu mkn hok leesa tu..beli kt anjung sajok..dpt murah skit akk tu diskaun..

Tuesday, October 04, 2011 11:51:00 AM

aku telan je pati ikan tu.. pastu belasah makan bisikut.. hahahaha

Tuesday, October 04, 2011 11:56:00 AM

aku tak makan sebarang haruan pun ni...

dulu buat sup ikan haruan jerk...skrg takde pun org sediakan...xkan aku nak sediakan tuk diri sendiri sup tu kan...gi tangkap bagai..

Tuesday, October 04, 2011 12:11:00 PM

TAK PERNAH MAKAN BELUT....TENGOK BELUT MACAM ULAR.....HEEEEEEEE

Tuesday, October 04, 2011 12:22:00 PM

dlm pantang aku redha mkn ikAN haruan ..klu tak pantang jgn harap la ....

aku tak abis pun mkn pil leesa tu dulu ... byk minum pati haruan ngan mkn ikan fresh ...huhu

Wednesday, October 05, 2011 9:55:00 AM

dulu bersalin makan polleney tu tp nak telan tahan nafas panjang2..haha..
lepas tu terus makan ibu gamat jer..senang..zap2 masuk mulut..hehe

Post a Comment