Monday, October 17, 2011

Menu Apa Yang Best Untuk Orang Dalam Pantang Ni Ek???


ok salam semua...aku nak tanya kat korang la kan...menu apa yang best tuk orang dalam berpantang ni ek...selama beberapa hari ni menu makan tengahari aku adalah nasi putih, sup lobak putih dan ikan bakar jek....kadang cemuih jugak...tapi dah dok lam pantang kan...mana leh memilih sangat...halia, kunyit, lada hitam aku lum makan secara eksklusif lagi...sebab ritu iris ada sedikit kuning...riso jugak kalu merebak pai kena jemur bawah lampu biru kan...tadi cek bacaan kuning dia dah turun sikit...alhamdulillah...lega rasanya...harap dia terhindar la dari kuning ni seme...huhuhu....

so kalu korang baik hati lagi tak kedekut resepi...meh ar kongsi ngan aku menu yang leh aku makan dan buat, serta sediakan sendiri tuk dalam tempoh berpantang ni...dah berpantang sendiri, so semuanya kena buat sendiri...insyaAllah boleh kan...

ok, pepun mekasih pada yang sudi membaca dan pada yang sudi datang melawat aku di rumah...maaflah kalu ada yang terkurang....huhuhu...

notadijariku: aku ada jek kat rumah...di putrajaya ni..insyaAllah balik ke kampung pertengahan november depan...tu pun bukan berpantang kat sana...tapi balik kenduri jek...berpantang kat sini jek...tak p mana pung....

13 comments

Sunday, October 16, 2011 11:24:00 PM

lobak putih tu boleh jugak buat salad..letak dressing yg sedap2 pasti enak.daging bakar pun sedap..perap dgn halis bwg putih,jintan2,garam kunyit..nyum nyum.ikan pulak kalau pais ikan pun sedap..stim ikan pun sedap..sup ikan..slmt berpantang n tahniah ye

Monday, October 17, 2011 12:19:00 AM

sup ayam, sup ikan haruan...
share sup lobak putih tu...

biras aku ckp lobak putih tu buat susu jadi byk

tapi laki aku tak reti nak cari lobak putih tu rupa goner

Monday, October 17, 2011 5:27:00 AM

xtau la kongsi resepi apa..sbb rasanya makanan dlm pantang mmg x sedap!.huhu..masa tu mmg menunngu je la cukup 44hari pantang

Monday, October 17, 2011 7:54:00 AM

rsenyer stew ayam blh mkn... mmg sedap sgt2.. kalo sempat esk lya buat resepi ni buat izan..

Monday, October 17, 2011 8:00:00 AM

aku ari2 makan nasi ngan sup lebihkan halia
ikan panggang pastu sayur sawi pendek tu
pastu tukar plak ngan ikan bilis tumbuk ngan halia+lada hitam
pastu ikan kering haruan

Monday, October 17, 2011 8:09:00 AM

@IDA
hurmm...mekasih ida...nanti nak suh chef buatkan...cemuih jugak asik dok ulang makan menda yang sama jek ni...hahaha

@~aSHa~
lor...ko gugel la rupa lobak putih tu camner...pastu tunjuk jek kat mazri tu...senang jek wat sup lobak ni...ko just rebus lobak tu lam air, kasi didih, buh bawang putih yang diketuk..pastu buh ar ikan bilis...sudah siap...sendiri mau makan kan....sob sob...

@Bardboo
hehehe, bleh jek nak makan sedap2 masa dalam pantang ni...tapi sendiri sakit, sendiri tanggung la kan...huhuhu...tak berani mak nak tanggung risiko itu...adehh..

@LYAfrina
ok, nanti bila lya ada kelapangan, lya kongsi resepi tu ek...mekasih...

@Nana
aku ngah mencari ikan haruan ni weeii...ada yang dijual pun bapoknya mahai...kalu dok kampung leh p cari kat paya belakang umah tu...hurmm...

Monday, October 17, 2011 8:13:00 AM

tenggiri goreng lada hitam... pergh... terbaik

Monday, October 17, 2011 8:31:00 AM

daging masak black pepper... cari daging yg xde lemak, rebus... jgn goreng... pastu baru masak... guna minyak zaitun... halia + bawang putih + bawang merah + black pepper sauce + black pepper tumbuk...

Monday, October 17, 2011 11:28:00 AM

akak dulu2, tok umi masakkan sup ikan ja. kengkdg tu masak asam ikan talang

Monday, October 17, 2011 12:15:00 PM

masak sawi rebus lak blh...

Monday, October 17, 2011 12:17:00 PM

da tau da lobak ni leh tambah susu....tp nk tanya,,,,baby tk kembung ke kite makan lobak nie??

Monday, October 17, 2011 3:52:00 PM

ayam bakaq pun best..takpun ikan bakq...emm sedap zan..oo hg pantang kt putrajaya...mak hg mai ka..

Monday, October 17, 2011 6:54:00 PM

lauk apa2 pun ok ja asalkan tak menggatalkan parut luka.
btw...tahniah few the new member..lama akak tak mai sini.tetiba ja ada org baru.
p/s...FM dah dapat belum?

Post a Comment