Tuesday, October 18, 2011

Pengalaman Bersalinkan Hayfa' Nur Iris


salam semua...selamat pagi...ok, hari ni aku nak berkongsi pengalaman bersalinkan iris selasa lepas...setiap orang ada pengalaman yang tersendiri kan...begitu jugak aku...tapi kondisi yang berbeza la kan...sakit sekejap...sakit lama...bukaan tak buka2...dan macam2 hal la kan...tapi syukur ke hadratnya kerana proses bersalinkan iris tidak mengambil masa yang lama...sakit pun tak lama...

ok, nak dijadikan cerita pada tanggal 10 Oktober yang lalu...masa aku bw kat blog mana tah....ada paparkan dia makan pizza...masa tu teringin jugaklah...takut tak dapat makan kan...so petang tu masa balik keje hubby amik, aku sajeskan kat hubby nak makan kat luar...kat restoran cempaka rimba kat pkns bangi sana...eh eh...kata nak makan pizza kan...terus lupa..janji makan luar sudah...heheeh...lepas hubby amik anak2 terus gerak ke sana...kat restoran tu aku hanya pesan nasi goreng paprik...berselera giler aku makan...time tu dah rasa sakit...tapi aku pikir maybe contraction kecil kecilan kan...dah siap makan tu terus p masuk billion...beli barang sikit2...kendian terus balik...

sampai umah masa nak mandi tu baru aku perasan turun lendir cokelat...aku dah jerit2 dari bilik air panggil hubby...sebab tanda ni sama time aku nak bersalinkan irfan dulu....cuma masa turun tanda tu tak berapa nak sakit sangat...sempat lagi la sms kawan kat tepi laut sana...sms2 dulu sambil dok mikir 'eh sudah sampai masa ke aku nak bersalin ni...sebab esoknya 11 Oktober tu aku memang ada weekly check up kat klinik kan...so aku biarkan dulu...sampai tertido jugaklah....tapi kejap2 jaga...p bilik air nengok lendir cekelat tadi dah tukar jadi lendir plus darah...terus kejutkan hubby....hubby tanya nak ke sepital ke...aku kata biar dulu la...tunggu cerah...tapi jam 4 pagi tu aku dah terjaga...tak bleh tido...sakit makin kerap...lebih kurang 10 minit sekali datang menyerang...dah tak bleh tido aku pun sempat mengemas rumah...basuh botolan yang ada lebih kurang 50 biji tu...sampai ke pagi aku tak tido tau...

lebih kurang jam 630 pagi terus aku bersiap2 kononnya nak p keje dah...siapkan beg skolah anak2...aku cam biasa nak ke opis katanya...tapi pepagi opismate sms kata my opismate yang seangkatan dengan aku dah ke sepital...sebab sakit...tergelak aku...eh sama2 sakit plak...terus sms opismate berkenaan...kata dia, dia kat sepital serdang sebab sepital putrajaya rejek dengan alasan dah penuh...agagaga...takmo terima nasib yang sama terus aku ajak hubby ke sepital serdang dulu...dengan satu alasan nak cek bukaan...nak tau sama ada baby dah enggage ke belum...kalu baru 1cm aku ingat nak masuk opis la dulu kan...aku ni jenis tak suka nak berkampung lelama kat sepital tu kalu takde masalah berat yang menimpa....lagi pulak sepital skang asyik penuh jek dengan orang yang nak bersalin...so better bagi laluan kepada mereka yang lebih memerlukannya kan...tak gitu....

sampai hospital dah daftar seme...terus cek bukaan...tapi sebelum tu, buat CTG baby dulu...dah siap CTG tu baru doc cek bukaan...masa ni rasa malu tetiba datang...sebab yang cek bukaan tu adalah seorang doc lelaki berbangsa india...muda plak tu...tapi sib baik ensem...hehehe...tahan jelah malu time tu kan...janji punca kekerapan sakit yang datang dapat dicari...masa doc nak cek tu aku dah awal2 pesan kat doc tu...aku kata kalu bukaan masih 1cm aku nak balik dulu...tergelak doc tu...sebab lepas dia cek katanya bukaan dah 3cm...masa tu jangan kira la, sakit makin lama makin kerap...selang 5 minit leh dikatakan...pastu darah pun kemain turun dengan lajunya...bukan lendir dah...

tak lama lepas tu...setengah jam kemudian...ada staff nurse plak cek bukaan aku...time tu dia kata dah 5cm...eh cepatnya...tak sangka cepat cam gitu...dah siap cek tu, terus aku dapatkan hubby...suh dia keluarkan beg pakaian aku dan pakaian baby dari dalam bonet kereta...sebab aku rasa maybe akan bersalin pada hari tu jugak...disebabkan sakit yang makin kerap tu...terus aku berbaring kat katil yang ada...masa ni tak payah cakap lah...sakitnya tuhan saja yang tahu...sebab ia attack pinggang...rasa cam nak tercabut pinggang pun ada....dah masa jam 10 pagi gitu...doc cek lagi bukaan aku...sebab makin kerap sakit kan...masa ni bukaan dah 7cm...so terus doc decide tolak aku kat labor room sana....huwaa...masa ni perasaan bercampur baur...takut, sakit seme ada berkumpul menjadi satu....

dah ada dalam labor room tu kan...aku nengok ramainya doc dok keliling aku...rupanya ramai doc pelatih...agagaga...cam aku ni dijadikan bahan eksperimen plak...masa tu sakit yang datang makin kerap...sib baik ada suami di sebelah...dan sib baik aku sakit time siang...kalu time malam memang aku beranak sorang2 la jawabnya...yelah kalu malam saper nak nengokkan anakanda berdua tu kan...kalu siang takpelah mereka berdua di taska...kat labor room kejap2 aku diseluk...sebab aku ngadu nak terberak...nurse kata suh tahan dulu sebab bukaan tak 10cm lagi...adehh...dah kalu rasa nak meneran tak leh tahan dah kan...so aku teriak panggil nurse...kata aku dah rasa nak meneran dah ni...doc pun datang sekali...sekali cek bukaan dah 10cm...masa nilah aku mula meneran...huhuhu....abis tenaga aku time ni...yelah weii...makan pun idak...pagi lagi masa tu kan...nak makan pun tak sempat dah...dok layan sakit....

teran punya teran...hubby di sebelah sempat lagi bitau yang kali ni tak DIGUNTING...dan jahit pun sikit jek...alhamdulillah....tepat jam 12.39 tengahari waktu Malaysia, maka keluarlah kepala iris dari laluan asalnya...syukur kepada Allah kerana permudahkan kelahiran si iris ni...walaupun si ibu rasa hampir nak tercabut nyawa dok meneran...huhuhu....

dah siap potong tali pusat keluarkan uri...tibalah masa tuk dijahit...adehh...yang jadi tukang jahitnya adalah seorang doc lelaki yang sebaya dengan adik aku...kahwin pun belum...kalu jahit surelah sakit kan...even jahitan tak banyak...masa ni aku dok sedut gas otonoks jelah...sampai aku lali takmo fikirkan kesakitan yang melanda...lepas sudah dijahit tu...aku ditinggalkan beberapa jam dalam labor room tu...lepas dipakaikan pad oleh nurse yang bertugas aku rasa nak terkencing...aku perlahan2 aku turun dari katil ke bilik air yang berdekatan...sekali pad yang aku pakai lencun...bila aku duduk kat mangkuk tandas tu sekali cam air terjun darah yang turun...berketul2...pening kepala aku dibuatnya...rasa cam tumpah darah...bila doc yang lebih senior masuk aku bitau la yang pad yang dipakai lencun...doc tu kehairanan...lantas rahim aku dicek semula...sekali doc tu cek rahim aku lum kecut sepenuhnya...dan proses mengurut dan mengeluarkan darah beku dilakukan sekali lagi...adehh...masa ni tuhan saje yang tau sakitnya bagaimana...dah siap berjahit pastu di seluk lagi...huwaa....rasa nak marah pun ada....uhuks...

tapi selepas seluk menyeluk berlaku...akhirnya darah beku yang masih terkumpul berjaya dikeluarkan...masa ni rasa nak pitam pun ada...tapi syukur semenya telah selesai...lebih kuran jam 3 petang gitu barulah aku disorong masuk ke wad.....

drip yang dipasang di tangan...siap ada contengan dari doc manoj yang ensem tu...hahaha...tetiba...

label di tangan...takut tersalah orang plak... 

drip lain...sebab 2 kali masuk air...ekoran dari tumpah darah tu... 

dan nilah HAYFA' NUR IRIS... 

sekian, tu jelah citer pengalaman bersalinkan iris...setiap orang lain pengalaman dia kan...hurmm...

notadijariku: dok mikir kaedah perancang apa yang paling sesuai tuk diri sendiri ni...implanon kah atau suntikan????

32 comments

Tuesday, October 18, 2011 8:53:00 AM

rasa seram la pulak...

Tuesday, October 18, 2011 8:53:00 AM

tahniah kak.. sedapnya nama baby dan tersangat comel.
baca pengalaman bersalin ni ngan saya pun rasa cuak. adess tak sabar nak jumpa anak tapi taknak rasa sakit bersalin tu boleh dak.. hihi..
selamat berpantang kan..

Tuesday, October 18, 2011 8:58:00 AM

tetiba perut rasa sebu n ngilu bila baca pengalaman akak..trus terbyg2 balik pengalaman sdri..huhu..implanon lah sng kak..hihihi..

Tuesday, October 18, 2011 8:58:00 AM

dah siap jahit pastu kena seluk lg? ngeri gile aku ni. seriau wei. ape ape pun welcome lil iris nomei nomei

Tuesday, October 18, 2011 9:00:00 AM

bila baca kisah akak nih..rasa seram pulak nk pegnant ngan bersalin...padahal, kawen pun lom lagi..~~ hehe, gatai!

tp, bila dpt lihat baby....tentu sedikit sebanyak hilang rasa sakit tuh kan kak...

Tuesday, October 18, 2011 9:00:00 AM

akak yg baca ni pun dah risau bila masuk labour room. pengalaman melahirkan anak memang tak sama.
akak sekrg ni pakai IUCD, buat masa sekrg mmg takde masalah. period pun teratur ja

Tuesday, October 18, 2011 9:08:00 AM

kiranya mudah gak izan bsalin ni.. sbb sakit x lama..tup2 dh nk bsalin... msa lya dulu..mmg dia akn buang dulu darah beku y beketul-ketul tu..pastu bru jahit... n sisa2 tu kna slalu btungku n b'urut la..

Tuesday, October 18, 2011 9:08:00 AM

anak ke3 org kata dh makin mudah ye nk lahirkannya takde dh la sakit yg lama cam anak sulong..
weh tp tang seluk semula lepas jahit tu yg xtahan uwaaaaaa..
ishhhhhhh seriauuuu tauu hahahahaha

Tuesday, October 18, 2011 9:08:00 AM

adeh, sakit perut sy bc citer ni.. nk pitam pun ada.. huhuhu

Tuesday, October 18, 2011 9:15:00 AM

uwaaaaaaaaaaaaaaaaa...aku yg menyeringai ngeri bace kak oiii..tang kene seluk lepas jahit tu takut tu...sbb aku penah kene mase kat putrjaya ari tu...seb baik mase kat annur takde camtu huhuhu...jahit sume pun berbius....at least kurang laa sakit sikit...

tapi tu lee pengorbanan terbesar kite sebagai pompuan kan kak....hapus sudah dosa2 kite bile baru melahirkan anak....

Tuesday, October 18, 2011 9:25:00 AM

Baca ni terus teringat pengalaman bersalin ritu...

memang part paling seriau bila doc seluk nak keluarkan darah beku.... ngeri je rasa... huhu

Tuesday, October 18, 2011 9:37:00 AM

ngilu rasenyer...cik mot yg bersalin cik dah plk yg terasa ngilunyer...yg x tahan kena seluk ngan doc laki kan..hihihi...

cik dah amalkan MAB jerk..

Tuesday, October 18, 2011 9:38:00 AM

tingat time bersalin Darwisy...
hehe...

Tuesday, October 18, 2011 9:39:00 AM

ish2..takut la bila hg citer nih..aku kalau leh tanak ingt..sbb so menakutkan..pepun pengalaman melahirkan anak adalah sesuatu yg amat indah..welcome 2 da welcome iris..

Tuesday, October 18, 2011 9:43:00 AM

giler ah.. seram sejuk aku ni ha! ko berguru dengan si lynn la.. die tak amik ape pon.. laki die yang amik! hahhaha

Tuesday, October 18, 2011 9:45:00 AM

Baby comel. Thniah akak. :)

Tuesday, October 18, 2011 9:54:00 AM

Ya Allah! cik mot.. pengalaman cik mot nih wat aku berdebau je w/pun nak bersalin anak ke-2... berdebau & berderau... eh! kalo da nak bersalin sgt2 camne?.. hosp tolak jugak eh?..

Tuesday, October 18, 2011 10:13:00 AM

lepas baca terus termenung =P pengalaman begini akan ditempuh bila mengandung lg nnt huhuu takutttt

Tuesday, October 18, 2011 10:44:00 AM

cikmot!!! tetibe rase seram plak nak bersalin ni, huhu!
adeyh, lagi 2 bulan ni..
cikmot, kirenye iris lahir cepat dr duedate ek? riso tercepat jugak la.. ;)

Tuesday, October 18, 2011 10:46:00 AM

Lancar perjalanan bersalin ko. Tapi ngeri ah bila dah jahit kena seluk balik...ouchhhhhhhh...terbayang kesakitannya.

Sedap nama anak ko.

Tuesday, October 18, 2011 10:47:00 AM

teringat2 waktu bersalin aqeef dulu..adoi, tang jahit x tahan..

Tuesday, October 18, 2011 11:02:00 AM

tahniah dah selamat smuanya..selamat berpantang

Tuesday, October 18, 2011 11:13:00 AM

owh... Iris kembar darah ye... akak dulu masa anak sulung pun turun darah dulu... masa beranak mmg cepat... doktot jangka pukul 2 ptg tapi pukul 12.30 tgh dah keluar baby... masa tu akak dapat doktor pakar perempuan... lepas bersalin sblum jahit mmg dia check perut... pastu dia seluk... dia siap britau darah kat rahim banyak lagi jadi dia seluk tu utk buang darah siap-siap... klu tak buang nnt tumpah darah (bentan) lagi susah... siap tu baru dia jahit... masa jahit tu terasa la sakit... sbb ubat tahan sakit dia cucuk masa nak gunting... pastu mmg dia takmo tambah ubat bius... kehkehkeh... tu anak sulung la... anak ke-2... ke-3... ok je sume... Alhamdulillah...

Tuesday, October 18, 2011 11:36:00 AM

bentan ke wei???

mmg dia akan seluk lepas jahit...nanti masa dlm pantang darah pun tak byk la keluar....takde la sampai 40 ari keluar darah

Tuesday, October 18, 2011 12:03:00 PM

Mak aih...Seram pulak. Dah jahit, seluk balik? Apakah?

Ngaaaaaaaaaaaa~

Tuesday, October 18, 2011 12:19:00 PM

ok ngeri baca bila dah jahit tu seluk lak nak kuarkan darah beku...pitam jappp gegegege

Tuesday, October 18, 2011 12:44:00 PM

kembar darah mmg sakitt. huhu

Tuesday, October 18, 2011 4:28:00 PM

tahniah.... baby girl.... bestnyer.... tp bab tumpah darah tu xsanggup..... papepun tahniah ye

Thursday, October 20, 2011 9:10:00 AM

aduhaiiii.......
kesabaran membacenye nih...

fening sekejap...

=)

Thursday, October 20, 2011 4:49:00 PM

waa tomeyyyy... kite tertgal bot la...
congrat kak.. selamat berpantang...
muke baru lahir cam muke mak die..
ee tomey...

Sunday, October 23, 2011 12:46:00 AM

aku dh rasa dah camana sakitnya nak kuarkan darah beku tu..time pas operate khalis dulu,bila ditekan2 perut mmg xtahan..menggigil rasanya menahan sakit..dah la baru pas jahit..sakit sgt le..

Thursday, October 11, 2012 9:12:00 AM

Eh mcm nk sama pulak... Hihihi.. Ros pun masa jahit sedut gas ja.. Humaira lahir 12.28tghari.. Hahhah

Post a Comment