Tuesday, November 1, 2011

IRIS Sudah Botak...


27haribulan yang lalu...selepas balik dari check up kat sepital...terus decide ngan hubby nak botakkan kepala si IRIS...kasi cukur rambut dia sampai licin...memang dah jadi satu kewajipan bagi kami somi isteri untuk cukur rambut si anak ni even amalan ni hanya perkara yang sunat sahaja...yelah kan, bila lagi nak nengok budak perempuan botak...takkan dah besar baru nak botak...ishh...simpang...huhuhu...

so tengahari tu terus siapkan perkakas yang diperlukan...aler pisau cukur dan sebekas air jek pung...ni seme keje2 hubby la...aku tolong tetekkan dak IRIS ja...kasi dia ralik...agak mencabar jugak nak cukur rambut dia ni...sebab sekali tak dok diam...macam2 la usaha yang dibuat nak suh dia diam...akhirnya pai tertido anak dara sunti aku ni...huhuhu...sunti la kan...sebab sunat lum lagi...hahaha....

dah botak ni baru rasa seronok nengok rambut baru dia yang dah mula nak tumbuh...so layan jelah gambar yang sempat aku snap2 ni...hubby sibuk mencukur, aku sibuk dok snap2...hahaha...owhh ini seme kenangan tuk masa hadapan...huhuhu...

memola potong rambut yang agak panjang dulu ngan gunting...tuk senangkan proses mencukur...rambut iris ni jenis halus dan lembut...nak cukur pun susah jugak...

saya pasrah...huhuhu... 

masih steady lagi...huhuhu...

bila abi buh air kat rambut...jerit kecil kecilan...sejuk kekdahnya...alahaii anak... 

pastu gunting belah belakang plak...yang ni part yang agak mencabar jugaklah...dia takmo ngiring2...rimas... 

nengok siap berbedung bagai...sampai tertido dah...eh terlena sekejap... 

setelah bertarung hampir berjam jugak...maka nilah hasilnya...
ni belum mandi lagi ni...baru jek siap dicukur oleh abinya... 

dah siap mandi seme bagai...maka IRIS tertido dengan lenanya...
tu pun setelah disogok dengan 5 oz susu ebm dia tu... 

dan ni gambar semalam...alhamdulillah, semalam timbang berat IRIS dah naik ke 4kg...yelah dia lahir 3.06kg jek kan...syukur...11.11.11 ni kena p klinik cucuk tuk sebulan kut...tah, aku pun dah lupa...cam lama benar tak ada anak kecik kan...hahaha... 

tu jek citer pagi ni...semalam aku tak apdet pun ada yang sms tanya aku  idup lagi ke dak...
aku ada ni kak...alhamdulillah masih idup lagi...huhuhu....

21 comments

Tuesday, November 01, 2011 8:45:00 AM

satu jewk nak cakap!
chumel!!!!

Tuesday, November 01, 2011 8:47:00 AM

gmbo last tuh senyum jer dia..:)
comey la, nk pinjam 1 ari buleh?
hehe~~

Tuesday, November 01, 2011 8:47:00 AM

hehe..dh botak dh... tp xpe lps ni msti keluar rmbut bru y lg cntik :-)

Tuesday, November 01, 2011 8:50:00 AM

comelnyer iris...

Tuesday, November 01, 2011 9:08:00 AM

iris comel lg! cantik nya sarung tgn polka dots dia..

Tuesday, November 01, 2011 9:09:00 AM

comelnya sis

Tuesday, November 01, 2011 9:17:00 AM

nak cium sikit!!! geram..

Tuesday, November 01, 2011 9:19:00 AM

alolo dah botak dah si kecik ne eyh..huhu..comeyy..

Tuesday, November 01, 2011 9:24:00 AM

comel iris!!!!
yg kt kepala dia da ok ke beb?

Tuesday, November 01, 2011 9:28:00 AM

aiyoooo..geramnya tgk dak iris tu!!!

Tuesday, November 01, 2011 9:37:00 AM

amalan cukur rambut tu memang hukum dia sunat... tapi sunat yg dituntut kan... elok la buat...

bole refer kat kitab2 biasanya mmg ada tulis pasal perkara perlu buat selepas kelahiran kan...

kat internet pun banyak dah... antaranya kat sini : http://doaharian.blogspot.com/2005/12/amalan-yang-dituntut-selepas-kelahiran.html

cuma kadang2 akak rasa sedikit terkilan 'segelintir' (bukan semua ye...) org kita biasanya suka ambil mudah perkara-perkara sunat mcm ni lepas tu bercampur gaul pulak dgn adat... mmm... ntah la...

Tuesday, November 01, 2011 9:50:00 AM

memang elok pun kalo kita buangkan semua rambut tu, nanti tumbuh rambut baru, lagilah berseri seri

Tuesday, November 01, 2011 10:00:00 AM

tuh aku dok heran..hg senyap ja kemarin..nih baru appear..hehe..pepun..baguih la cukuq kepala anak kecik kita..gi pun rambut asal dri lam peyut..campur air ketuban la..semua kan..so elok la cukuq..ish2 iris nih mata abhi dia kekdahnya..besaq ja mata dia..kalau ikut hg..mata cam anak cina..hehe..comey aih..

Tuesday, November 01, 2011 10:33:00 AM

Comel!!!!!

Sy dulu, ms kecik mmg hubby gak yg botakkan anak. Hiks~

Tuesday, November 01, 2011 11:00:00 AM

comeyyyy!

Tuesday, November 01, 2011 11:11:00 AM

wah sempat senyum lagi gambo yg last..tu

nanti suh abi nyanyi lagi iris yea lagu awie tu huhuhu

Tuesday, November 01, 2011 1:25:00 PM

Bulat pipi ☺☺

Tuesday, November 01, 2011 11:15:00 PM

suka gambar no.3 dan no.5 tu..comel.

no.3: abah tgk saya ke tgk kereta baru?

no.5: oh no!...

heheh. Dah sarjan dah korang ye. Gua baru naik kopral.

Wednesday, November 02, 2011 9:15:00 AM

alerrrr anak mama dh botak

Wednesday, November 02, 2011 7:14:00 PM

bibir dia semua sepesen jek tiga beradik kan.. comel... baby botak pun tetap comel... akak dua-dua anak tak cukur pun... huhuhuhu...

Saturday, November 05, 2011 5:57:00 PM

kak ko dah ajar iris minum ebm ek ...
comey la botak ...aku tak botak kan kot sbb fahim dulu pun tak ..MIL tak suruh pun ....die ckp nanti gugur sendrik.... aku ikut je...


kak sama la date kite ...nanti jumpe kat klinik ek ... ko gi kul brape kak ...aku mayb pagi.....

nape ek kena pi checkup kat spital 27.10.11 tu??

Post a Comment