Wednesday, November 30, 2011

Kalu Ada Tanah...Kalau Aku Punyai Wang


BABY = RM300
3 TAHUN = RM250
5 TAHUN = RM300
TOTAL = RM850
(anggaran untuk sebuah taska ITU...nama taska terpaksa dirahsiakan)

hurmm...kadang pening jugak kan...terutama memikirkan soal yuran sekolah anak...buat masa sekarang anak2 tak hantar ke taska sepanjang aku bercuti ni...dan start tahun depan la baru back to school macam biasa...sob sob...

berbalik pada tajuk di atas...ekseli kadang2 kan, terpikir jugak aku...kalu aku punyai wang...punyai modal yang banyak...perkara pertama yang aku nak buat idup di bandaraya besar ni aku nak buka TASKA atau pusat asuhan kanak2...dan bayarannya adalah BERPATUTAN yang tidak membebankan ibu2 yang bekerja...tak pun kasi pakej tuk adik beradik yang dihantar ke taska yang sama...hehehe...tinggi kan impian aku...tak tergapai di tangan aku ni....

seriusly sebagai ibu yang bekerja dan dalam berpantang serta akan mula bekerja semula, perkara ini memang menghantui diri aku...bukan apa, kadang pening memikirkan taska atau pengasuh yang terbaik tuk anak2...aku bukan apa, aku cukup riso nak tinggalkan anak2 yang berumur bawah 1 tahun di bawah pengawasan pengasuh...yelah, sejak banyak kes yang timbul buatkan aku bertambah riso...tapi apa daya aku kan...aku kena kerja...kalu tak kerja mana nak dapatkan wang tuk bantu suami menyara keluarga...takkan beban sepenuhnya dibahu suami...itu bukan idup berumah tangga namanya...

so sekarang taska adik2 dah dapat...cuma taska kakak jek belum...ye, mungkin kakak akan bertukar angin ke taska lain yang lebih ekonomi...sob sob...

(^_______^)

citer lain...kalulah aku ada tanah walaupun sekangkang kera di kole lumpur terutamanya, perkara pertama yang akan aku lakukan ialah membuka kawasan tempat letak kereta sekiranya tanah itu terletak di tempat yang strategik...sekarang kan aku nengok bayaran parking kebanyakan dicaj ikut jam...bukan for one entry...perghh...kalu rm2.50 sejam...kiralah kalu dalam 2-3 jam kita parking..mau tak masyuk itu owner kan...hehehe...sebab tulah aku jarang ke kl dengan menaiki kereta...ada pun kalu naik kereta park kereta kat opis hubby kendian naik lrt...gitulah caranya...jimat kos weii...

klah, tu jek impian aku skang ni...nak teruskan angan2...huhuhu...daaa....

14 comments

Wednesday, November 30, 2011 2:54:00 PM

angan angan nak jadik millionaire...boleh le akak bagi kat hang sikit...nak tak???...hahaha

Wednesday, November 30, 2011 3:02:00 PM

kat sini baby kalau kat taska rm330, lepas tu yuran setahun rm100 + register rm60..pengsan jap.

Wednesday, November 30, 2011 3:05:00 PM

Perghhhh...mahal tu. Nursery kat tempat aku klo baby RM230...ada diskaun ☺☺

Next year pon aku kena pisahkan iman ngan adik dia. Skolah PASTI ada daycare skali. Total RM200 utk daycare & yuran.

Wednesday, November 30, 2011 3:15:00 PM

akak pun ada terfikir pasal nak buat taska ni... konon nak letak harga berpatutan...
tapi bila kira-kira balik kos sewa rumah @ bayar loan rumah... bil elektrik... bil air... gaji pekerja... maintenance perabot, alat belajar dan lain-lain alatan rumah... emmm... caj lebih kurang gitu jugak la... ;p

Wednesday, November 30, 2011 3:22:00 PM

masalahnya takde apa2 pun kat kita nih kann... hhheee.. poning2

Wednesday, November 30, 2011 3:24:00 PM

Betul.. kalau lar ada pusat jagaan free.. ehehehe... pening paler cari org jaga anak.. nak² sekarang tadika sumer dah naik harga.. tadika Alyaa & Aisha dah naik RM50.. kalau 2 orang?? Dah seratus.. mampuss!

Wednesday, November 30, 2011 3:26:00 PM

tula kan..klu mula sek utk tadika skang ni da mcm msuk U da..kite msuk U dlu pun tak mhl mcm dorg ni..tp nak wat cmne..tula pengorbanan ibu bapa..

Wednesday, November 30, 2011 3:33:00 PM

mahal nye la kan
mcm iman skrg ni 1thn++ da turun jadi RM220
dia ckp nnt makin murah
tu total ko da gaya bleh amik maid sorg

Wednesday, November 30, 2011 3:48:00 PM

Seram woooooohhhhhhhhh mendengarkan kos menghantar anak ke taska ituhhhhhh!

Tu yg ada menghantar anak ke rumah org tua sendiri. Agak2 mcm ne ye?

Wednesday, November 30, 2011 4:05:00 PM

kakak² kt opis sy pun semuanya ada masalah mcm akak.. klu la sy layak buat taska, mmg sy dh buat.. bayaran murah² je letak.. heheh.. tinggi x cita² saya?? mehla doakan yer.. :P

Wednesday, November 30, 2011 4:45:00 PM

mmg selalu berangan nak buka taska di KL

tp nak mendapatkan lesen nak bukak taska bukan mudah rupanya..

pening kan bila pikirkan yuran taska..mmg beban sgt kalo anak ramai..huhuhu

Wednesday, November 30, 2011 8:44:00 PM

betul tu kak. parking mahal kemain.kat tmpt izan ni parking RM58 sehari,nak tak nak kena byr jugak =( sbb rumah opis dah byrkan.sejam RM4,mlm plak dia caj RM10 per entry.lg mahal dari parking KLCC huhu...kaya towkey parking! kayap tukang parking.

Thursday, December 01, 2011 8:30:00 AM

erkssssssssssssssss ... rate kt rumh aku pun gitu .. cuma lain2 caj .. daycare lain .. caj sekolah lain ...

Thursday, December 01, 2011 11:02:00 AM

kos yg perlu didahulukan dalam suma perkara bila time gaji..

nie dah bleh tukar slogan PM ni..
'Anak2 didahulukan,ibu bapa dikemudiankan'..haha..

biarlah berbulu baju ayah,haus tapak kasut kasut emak eh!tapi demi anak tetap diutamakan..xgitu?

Post a Comment