Wednesday, December 14, 2011

Berjayakah Kita Menjadi Seorang Ibu Atau Bapa???


hurmm...mengeluh sendirian aku tatkala ini...malam tadi tido agak kurang lena...memikirkan hari2 yang bakal aku lalui dalam beberapa hari ini...sejak anak2 tidak ke taska selama sebulan lebih ni...siyesly, idup aku seharian menjadi agak kelam kabut...kadang tak terkejar...kadang tak dapat nak siapkan semuanya...nasib baik aku ibu yang bekerja...kalu aku surirumah sepenuh masa...bagaimanakah agaknya...

pernah jugak terpikir di kotak fikiran aku ni ...berjayakah aku menjadi seorang ibu kepada anak2 aku...entahlah...bila emosi menguasai diri...kadang2 anak yang menjadi masa ledakkan amarah aku...bukan tahap mendera...tapi sekadar mengajar mereka apa erti JANGAN..tapi biasalah kan...mengajar anak2 perlukan tahap kesabaran yang tinggi...dan tiap kali fikirkan pasal sabar...tiap kali itulah aku perlu TOP UP kesabaran aku itu...ye, aku memang kurang sabar...lebih2 lagi bila aku berada di dalam keadaan yang sangat penat...bayangkan, belum pun abis aku mengemas rumah...anak bersenang2 menyepahkan barang mainan di bahagian depan...itu belum lagi aku sedang menyusukan si kecil...si abang,  berak...lalu membuka seluarnya...minta dibasuh dengan kadar segera....dengan perasaan bersalah...'HAK' si kecil terpaksa ditarik perlahan2...lalu melalak la si kecil...

itu baru sikit...belum lagi tahap 'pergaduhan' antara abang dan kakak...masing2 punya ego yang tinggi...tidak mau kalah...kakak???apalah dia tau erti mengalah...yang dia tau, 'bahagian' dia tidak diusik oleh si adik yang digelar abang itu...si abang??? yang dia tau, apa yang dia mahukan haruslah didapati...aku??? kadang2 hanya memerhati...sudah tiada kuasa untuk meninggikan suara lagi..

pernah jugak terlintas di fikiran aku ini...ada ke ibu atau bapa yang langsung tidak pernah menjentik, atau memarahi atau memukul anak sekiranya anak itu membuat onar yang boleh menimbulkan kemarahan??? owhhh kalaulah aku si ibu itu...memang aku TIADA BERPERASAAN...dan yang pasti aku hanya manusia biasa...yang punya perasaan...

perkara yang paling buat kemarahan aku berada di tahap dewa bila si anak tidak mendengar kata...bila kita beritahu atau memarahinya...seolah2 tidak terkesan dihati mereka...malah mengejek kita kembali...arghh...memang tahap amarah aku akan meledak...ditambah lagi bila si anak membuat sesuatu yang diluar dugaan...tapi sampai bila si anak harus dimarahi...benar kata orang...'its not easy to raise a child....teringat aku pada seorang teman...tatkala berkiriman sms...dia mengutarakan hal nan satu ini..." kak, saya ingat senang nak jaga anak...rupanya susah jugak kan..." aku hanya tersenyum...lalu ku balasi kiriman sms itu dengan kata yang ringkas...tahu pun ko...balas aku...arghh...menjaga anak bukanlah satu perkara yang harus diambil mudah...ditambah lagi anak yang masih kecil yang perlukan perhatian yang lebih...sakit pening mereka harus diambil kira...bila mereka sakit...saper yang terlebih risau...tentulah si ibu kan...bersabarlah wahai hati...

dan yang paling pastinya...aku merasakan aku gagal menjadi seorang ibu yang baik...seorang ibu yang berjaya...atau masih awalkan untuk aku menilai diri sendiri??entah...aku pun tak tahu...

notadijariku: semoga Allah memberi kesabaran yang tinggi kepada aku dalam mendidik dan menjaga anak2 yang merupakan anugerah yang diamanahkan kepada kita...

14 comments

Wednesday, December 14, 2011 2:32:00 PM

aku rasa aku pun berperasaan spt ko...aku gagal menjadi seorang ibu yg baik bila tahap kepenatan menguasai diri....

kalo aku ckp kan..kata aku compare kan....tapi hakikatnye penat aku berganda2 sbb kena jaga kedai la jugak...penat sgt2...bukan kaya pun...serius tak kaya dan tak byk pitih pun..nak tuko kete pun berkira2...jadi paham2 je la kan bizness turun naik ni ditambahkan saingan yg byk dan ramai....kadang2 terpaksa bawak anak ke kedai...bila suami OS...aku rasa kalo peranan tugas aku ni diberi kat suami pun tentu dia tak leh nak buat....dgn ke kedai membawa anak2 lagi...dgn nak singgah beli barang lagi...sgt2 letih..sbb tu nekad nak jual kedai..stk.

Wednesday, December 14, 2011 2:41:00 PM

Itu lah cabaran bila bergelar ibu. Bukan senang nak mendidik anak, cabaran dan dugaan sangat² tinggi. Sebab tu syurga di bawah telapak kaki ibu.

Aku pon mcm tu gak, tu baru anak 2...belum bertambah lagi. Memang kekadang boleh menangis di buatnya...dgn penat keja kat office, penat kat umah lagi, dgn kerenah anak². Sabar jer lah.

Wednesday, December 14, 2011 2:45:00 PM

sbar la zan...dugaan dan ujian semua tuh..tera anak2 nak besaq..cam aku pun...mujuq la kak pia tlg byk..dia kan dh besaq.....kalau tidak jenuh la aku.dh la pak dok jauh..

Wednesday, December 14, 2011 2:53:00 PM

buat sehabis baik utk anak²

itulah yg kita mampu

Wednesday, December 14, 2011 2:53:00 PM

Semoga doamu dimakbulkanNya.. amin.. mmg tidak mudah membesarkan anak.. kamu tidak gagal.. akak pon selalu macam tue.. keadaan kita sama jer.. kadang² kita kena rileks.. dan mengaku.. kita bukan perfect.. ^__________________^

Wednesday, December 14, 2011 3:48:00 PM

kak...

skim bodek pekerja awam

Wednesday, December 14, 2011 4:16:00 PM

Eh, jgnlah ckp awak gagal. Awak ade 3 org anak. Bukan sng. Sy rs, awak dah ckp baik jugak...mmg betul. Terlalu awal nak menilai tp awak sdg menghadapinya. Tak seme org sgp.

Sy yg sorang pun kdg2 mengeluh penat. Ini kan pulak awak yg ade 3 org.

Wednesday, December 14, 2011 5:30:00 PM

memang gituler keadaannyer .. selalu rasa nak marah.. tapi bila diaorang tidurtu sayu rasa hati.. mungkin sebab itu akak selalu respek ngan ibu2 yang anaknyer banyak tapi mendengo kata anaknyer.. tu sebab akak tak pernah nak rasa marah kalau masa anak2 duk rumah pengasuh kalau dahi berngkakker per akak tak kisah sebab tau susah nak jaga budak yang ramai..

Wednesday, December 14, 2011 7:00:00 PM

huuu aku pong sme...situasi kt sme...kdng2 terlampau mrh n geram smpi nanges sndri sbb x tau dh nk buat pe...bile ank2 tdo lg bertmbah sedih bile pk cian derang hari2 kne mrh...padahal derang nk perhatian kt jek...abes nk buat camne...kje kt opis dh pnat...blk umh nk wat kje umh lg...hermmm so ape yg bleh aku ckp...walo apepon jgn pts asa...kt cube sehabis baik mendidik n menjaga amanah ALLAH ni k...amin insyaallah

Wednesday, December 14, 2011 8:06:00 PM

cabaran menjadi seorang ibu teramatlah berat.. mungkin beginilah pengalaman yg dilalui oleh ibu sewaktu membesarkan kita dulu..

Thursday, December 15, 2011 8:52:00 AM

itulah kan..mok sedara belah suami daku mak ndak dia sgt la lembut orgnya..kalo bercakap halus je suara..kalo tgk jenis mcm xlawan ckp suami jenis ikut je..kira isteri yg baik lah..daku selalu terpikir cemana dia didik anak2 dia,sbb nmpk dia mmg xgarang kan..dia nampak sabar sgt bila minta wat itu ini tak pernah dgr dia merungut atau membebel..dengar dia marah anak pun xpenah..kdg2 daku teringin jd begitu xmo tinggikan suara depan anak..bersabar je..diam je sbb anak2 jd ejek2 kita,tengking kita balik pun sbb terikut2 dgn cara kita memarahi dorang kan..di jaman penuh tekanan ni mmg ssh kita nk mengawal emosi kan..berdoa jelah yg termampu agar jd lebih baik.

Thursday, December 15, 2011 8:57:00 AM

zan, bykkan bersabo ehh. ko tgh emosi ni. sama la mcm aku bila fikir2 benda ni aku rasa mcm aku dh gagal. tp eddy selalu ckp benda yg lps jgn dikenang. kita cuba buat yg terbaik utk masa akan dtg. sbb tu bila kita dh penat, anak buat perangai, emosi kita mudah terganggu. bersabar aje lah.

Thursday, December 15, 2011 9:32:00 AM

tui tu..kita salu rasa kita nih sorang ibu yang gagal n bukan ibu yang baik untuk anaknyer..tapi kita kena fikir positif lak yerk..anak2 akan membesar, lagi banyak cabaran..semoga kita semua sama-sama diberi kekuatan untuk menghadapi dan lebih sabar dengan karenah anak-anak dan bapak anak-anak..hehehehee

Thursday, December 15, 2011 10:55:00 AM

sy pun alamai situasi yg sama..

lagi ank dah pandai menjawab..ni baru sorang..tak terkawal perasaan amarah..hmm kadang terasa marah dgn diri sendiri..salah aku kah?..tp bila pandang ank tu hanya baru umur 3 tahun...terus diri tertanya-tanya...

aduhai anakk..mmg kita perlukan kesabaran tinggi utk membesarkan mereka..

semoga Allah sentiasa berikan kita kesabaran&kasih sayang yg seluas lautan utk ank2 kita.aminn.

Post a Comment