Friday, December 2, 2011

Elaun Tidak Dibayar


hurmm...gimana mau mulakan ek...serba salah dan tak senang duduk dah ni...
ok lah ritu adalah sorang dua rakan PA bertanyakan aku...masa cuti bersalin ni, elaun PA dibayar ke idak...ENTAH jawab aku...sebab sebelum2 ni masa bersalinkan kakak dan abang, memang elaun PA aku tu dibayar...tapi siyes aku tak tau pun yang sudah ada pekeliling baru yang mengatakan elaun PA tidak akan dibayar sekiranya PA itu cuti atau cuti bersalin melebihi 28 hari...ni aku copy paste kat fb junior aku yang membincangkan sal hal ini...rupanya pekeliling ni berkuat kuasa start tahun 2010...dah tu aku bersalin tahun 2011...sah2 aku tak kan dibayar elaun PA tu...alahaii...salah timing la ni...hehehe...
‎2. Adalah dimaklumkan bahawa, berpandukan peraturan di perenggan 11 (e), Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1 Tahun 2010 “Pelaksanaan dan Penetapan Gred Jawatan Pembantu Setiausaha Pejabat/ Setiausaha Pejabat” ada menyatakan seperti mana berikut : ∙"Pembayaran Elaun Pembantu Khas ∙kepada Setiausaha Pejabat/ Pembantu Khas∙ °hendaklah diberhentikan° ∙apabila Setiausaha Pejabat/ Pembantu Khas dalam keadaan-keadaan ∙cuti selain daripada Cuti Rehat yang melebihi 28 hari berturut-turut termasuk Hari Rehat Mingguan dan Hari Kelepasan Am. "

****So, to all my PA frens, take note yer...this one email from En. Wan Luqman from JPA yg incharge SU regarding elaun PA semasa maternity leave..

kalu nak nengok kandungan pekeliling yang asal  leh klik SINI...sila rujuk kepada perenggan 11 (e)

setelah membaca kisah ni...hati aku jadi tak ketahuan...dah la aku cuti 3 bulan kan...dan takat ni kat slip gaji aku nengok elaun tu MASIH lagi dibayar...kalu sikit takpelah...yelah kan...aku jaga JUSA C...so elaun PA yang dibayar kepada aku adalah sebanyak RM150...kalu 3 bulan...korang kiralah sendiri berapa jumlahnya...

dan tadi aku kol kerani kewangan kat opis...bertanyakan dia hal ni...kata dia...seme akaun ditutup sebab dah ujung tahun kan...maybe tahun depan la kalu nak potong semula...dan kata dia lagi...dia takkan buat pemotongan kalu tidak diberi arahan dan KEW 8...aku kata takpelah, nanti aku naik keje lah aku jumpa dia balik kan...sebab aku nak suh dia potong by month la...janganlah sedebuk...makan pasir aku kang...hahaha...

so kepada rakan2 PA sekalian terutamanya...yang bersalin tahun 2010 dan 2011...anda pulak bagaimana...adakah anda mengetahui hal ini atau aku yang ketinggalan zaman ni???

notadijariku: erkk...kalu tarik elaun dwibahasa dan elaun trengkas...takde elaun dah aku ni...sob sob...

15 comments

Friday, December 02, 2011 10:08:00 AM

ye ke sis
baru anum tau
banyak gak rugi nie

Friday, December 02, 2011 10:14:00 AM

ye ke start 2010. sebab aku dah tau lama pasal mende ni. dan aku mmg tidak dibayar pun elaun su tu masa bersalinkan daryn taun 2008 dulu. dan ofkos masa cuti pantang dik fareez taun lepas.

Friday, December 02, 2011 10:14:00 AM

Awak kena tarik elaun. Kwn sy yg status kontrak terus dpt notis kontrak dihentikan. Walhal sebelum dpt offer letter, dah janji nak bg status TETAP. Ouh, sedih...

Friday, December 02, 2011 10:23:00 AM

:) xpe...adalah rezeki lain utk anak tu

Friday, December 02, 2011 10:25:00 AM

ini sama kes kalau org bekerja shift dan yg dapat elaun kritikal kan? elaun shift dan elaun kritikal akan diberhentikan bila kerja tak sampai 28 hari sebulan...

tu la biasanya pemotongan dia akan buat sekaligus.. saya pernah kena dulu.. last2 gaji sebulan tinggal tak sampai separuh.. nasib baik kami memang sedia tau dan simpan duit tu siap2(tak guna).. bahaya kalau tak simpan memang sure makan pasir..

Friday, December 02, 2011 10:29:00 AM

kalo jaga jusa c byk tu kalo jga turus 1 lg masyuk lah kn. :p

Friday, December 02, 2011 10:35:00 AM

aiyoo main2 tarik elaun yg tak syiok kan
xmo galakkan org tambah umat manusia ke??

Friday, December 02, 2011 10:55:00 AM

huhuhuhu......gitule nasib kite...elaun PA tu ade kalo kite bekeja saje...ni dah cuti bersalinlame...kene laa tarik sob sob sob....

Friday, December 02, 2011 10:59:00 AM

oh..baru tau ni kak..
tp mase cuti bersalinkan dhia dulu, mmg org tak de dapat elaun pa pun..sib baik..
tapi kenapelah berkira sangat ek..3 bulan jer pun..

Friday, December 02, 2011 11:07:00 AM

baru tahu PA ada elaun...wow kaya nya PA sekarang nie...hehehe

ade kekosongan lagi x? =)

Friday, December 02, 2011 11:25:00 AM

banyak tu elaun pa..patut lah ada orang berebut nak jadik PA...hehehe

Friday, December 02, 2011 3:00:00 PM

soalan aku terjawab la tu kan...huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa


tahun depan ckit le gaji aku....

Friday, December 02, 2011 4:20:00 PM

ada gak elaun-elaun... akak harap cola, rumah dgn khidmat awam tu je tau...

Friday, December 02, 2011 4:52:00 PM

salam...
syila mmg bahagian gaji...sebenarnya elaun tu bukan start tahun 2010...dah lama dah pun...yang dapat elaun stor ngan bitk pun mmg xdapat...syila start keje tahun 2007..semua yang bersalin selama syila pegang gaji kena kutip balik...mmg arahan kutip balik..dalam hrmis leh baca kat bahagian soalan lazim..cumanya elaun PA r byk, elaun stor ngan bitk sikit jek...bahagian gaji patutnya kena kutip elaun2 yang dapat sebelum ni sepanjang cuti bersalin walaupun cuti tu dah lama...klo x nanti melibatkan potongan masa pencen..sbb buku servis ada catat berapa kali kita bersalin n kutipan balik elaun tu...itu yang syila tau selama buat gaji...nak lebih jelas kena tanya hq masing²..hehehe

Saturday, December 03, 2011 8:45:00 PM

mmg pun zan..akak naik keje bln 4 ritu, terus dpt surat kena byr balik elaun PA..tp bole pilih byr installment tolak tetiap bulan..Nov ni abes la..byr segedebuk mmg sangap wweihhh

Post a Comment