Friday, January 13, 2012

Nak Derma Pun Ada Amaun Tetap...Alahai...Dunia Sekarang


hurmm...ni kisah yang terjadi masa aku dok berpantang kat rumah ritu...
siyes la aku cukup heran ngan dunia sekarang ni...
nak menderma pun amaun yang harus didermakan sudah ditetapkan...
alkisahnya...ritu masa aku dok sibuk menguruskan anak²...tetiba pintu rumah diketuk orang...
bagi salam pun idak...aku bajet sure bukan orang² sini kut...
so tanpa menunggu agak lama terus aku membuka pintu...
nengok² adalah orang datang meminta derma...
siap bawa sekeping kertas yang diliminate...
gambar² yang berkaitan...kononnya mewakili agensi atau rumah yang berkaitan...
tu sebagai bukit la kan...

hurm...aku tak cakap banyak...malas nak dengar penerangan dari mereka...bukan apa, ni rasanya dah berkali² aku terkena dengan orang yang datang minta derma ke rumah...

tanpa segan terus aku tanya...berapa yang harus saya kasi...sebab sebelum ni kononnya derma itu ikhlas...tapi siap kata, RM10 kak...adehh..bukan ke derma itu ikhlas...kalu sebiji rumah ko minta RM10...kalu 5 biji rumah dah RM50...tak ke kaya tu...tah betul tah tidak minta derma...

aler sesapa pun bleh buat kan...bawa kertas yang diliminate citer itu ini...sebagai bukti kan...

tah la...tak tau nak kata...tapi aku mang pelik dengan dunia skang...
nak menderma pun ada amaun..alahai....

12 comments

Friday, January 13, 2012 11:27:00 AM

macam-macam dunia zaman sekarang....

Friday, January 13, 2012 11:32:00 AM

@Hilmirda Daud
tulah kan...dunia semakin tua dah

Friday, January 13, 2012 11:32:00 AM

kalo lieya mmg tak layan kak..dari derma yg kite tak taumane pergi duit tu, baik kirim kat laki kite nak gi semayang jumaat tu tuk derma dlm tabung masjid, kite dpt pahala...laki kite yg tukang masukkan duit tu pun dpt pahala....

Friday, January 13, 2012 11:38:00 AM

ada juga yg wat port depan bank. Bila kita lalu cakap "kak derma ikhlas" bila kita nak keluarkan duit tu siap cakap "rm5 ye kak". Sabar je la...

Friday, January 13, 2012 11:39:00 AM

dunia sekarang kak...

Friday, January 13, 2012 11:42:00 AM

kak, nk derma ikhlas kak.. RM2k eh.. hahahaha

Friday, January 13, 2012 11:43:00 AM

bukti ke bukit wei??? ahahha

aku dah kena kat alamanda. aku bagi je 4 hinggit. dah itu je yg ado.. huhu

Friday, January 13, 2012 11:59:00 AM

konsep derma yg ada fixed amount ni hanya akan mengurangkan jumlah org yg ikhlas nek menderma je kan?

Friday, January 13, 2012 12:06:00 PM

dulu sy bg kak...skrg d xbg sbb ms gi ceramah JKM ritu dieorg kt skrg putrajaya byk sgt aduan org g mtk derma n dieorg duk menyiasat...maybe sindiket yg byk dtg tu

Friday, January 13, 2012 12:38:00 PM

tul dikkk
paling x suke org jenis macam nie
nak derma kena letak lakkk berapa kena derma
ader macam tuu
huhuhu zaman dah berubah
tapi akak jarang dgr yg macam nie
selalu tuu
ikhlas hati lahh ;)

Friday, January 13, 2012 2:51:00 PM

pnah kene gini....
akak nak derma rm2 dia takmo...
dia ckp sekrg2nya rm5 katanya... huhuhu

Friday, January 13, 2012 11:05:00 PM

bagi je rm2... klu tak nak - sudah... kata ikhlas...

Post a Comment