Tuesday, February 14, 2012

Susu Berbau Tengik??? Mengapa


Gambar Sekadar Hiasan

Enzim Lipase
Seringkali ibu-ibu baru agak keliru dan ragu-ragu dengan bau tengik susu yang telah dibekukan atau susu perahan yang diperah yang telah diletakkan di dalam peti ais lebih dari sehari. Ini adalah biasa dan bukan kerana susu kita itu telah rosak atau basi tetapi oleh kerana adanya enzim lipase (sistem pencernaankita) yang ada di dalam susu kita. Lagi tinggi kandungan lipase itu maka lagi tengiklah bau susu kita itu. Lipase ini adalah enzim yang berfungsi untuk memecahkan/menguraikan lemak yang terkandung di dalam susu itu untuk memudahkan proses pencernaan. Lagi lama susu itu dibekukan/disejukkan akan terbentuklah 2 lapisan lemak di dalam susu kita itu di mana ia bertindakbalas di dalam susu kita. Oleh itu ibu-ibu baru janganlah berasa gusar atau susah hati jika susu kita berbau tengik dan perlu diingat setiap dari kita bau tengik itu tidak sama bergantung kepada individu tersebut dan jangan buang susu tu yer....kerana tengik tidak bermakna susu itu rosak atau basi. Untuk pengetahuaan semua ada satu teknik di mana teknik 'scalding' ini dilakukan sebelum kita membekukan susu kita itu untuk mengelakkan bau tengik itu.

Apa itu SCALDING?
Teknik memanaskan susu dengan suhu api yang perlahan dan tutup api sebelum ia mengeluarkan buih. Gunakan api yang perlahan. Tetapi melalui pengalaman rakan saya, susu tetap berbau tengik dan ia masih menjadi pertikaian di kalangan expert penyusuan kerana kita sedia maklum bahawa susu ibu tidak boleh dimasak.


untuk info bersama...

HAPPY BREASFEEDING!!!

5 comments

Tuesday, February 14, 2012 4:37:00 PM

wahhh br aku tau ...

tak perasan plak ade bau slalunye tak de bau pun ok je ....

alisha klu minum fm taik die pekat nganberbau tp fully bf taik bau ca, susu je ...cair senang cuci ....

Tuesday, February 14, 2012 5:33:00 PM

Wah.. tapi.. susu ibu tak boleh dimasak.. hmmm??

Tuesday, February 14, 2012 11:55:00 PM

mcm lipas gitu nama enzim nye .. hehe :p

Wednesday, February 15, 2012 8:24:00 AM

agaknye tengik tu sama tengik dgn tuan nye kot...makin tengik susu...mean tuan tu mmg tengik ketiak kot...eheheheheh


takde la...lawak jerrrrrrrrrrrrrrrr

Thursday, January 10, 2013 6:23:00 PM

memang rasa tengik rase cam nak muntah pon ade. tapi rasenye susu tu masih elok paksa juga bayi minum.. menangis2 dia. hahaha

Post a Comment