Tuesday, April 24, 2012

Projek Malam Selasa-Puree LOLA


hehehe...ingat malam lain ke ada projek...
malam selasa pun boleh jugak...
kisahnya malam tadi aku tido agak lewat...lepas tidokan anak3 semua lebih kurang jam 8:30 malam...
aku terus memulakan projek membuat bubur dan puree LOLA (lobak + labu) untuk cik iris...
sudahnya agak lewat aku masuk tido...lewat jugaklah lebih kurang jam 9:30 malam tuu...
puhh...sesambil tu sempat jugak mengemas apa yang patut...
penat sungguh jadi surirumah tidak sepenuh masa ni kan....

setelah bertungkus lumus...nilah hasilnya...
bubur nasi + bayam merah + ikan merah tapi bila blend bubur tak jadi kaler merah pung...mencik tul...
dan beberapa bekas puree LOLA...
stok tuk berapa hari aku pun tak pasti...
sebab tiap pagi aku mix dan match mana yang aku suka sahaja...
owhh bubur tu aku tak frozen...kan tiap hari aku bekalkan menu yang berlainan tuk cik iris di taska...
sebab tu malam tadi aku wat bubur tu...
dan pagi ni aku wat bubur nasi + puree lobak merah sahaja...

danh siap...puree tu sedia tuk difrozenkan...
aneh...sebiji labu yang kecil dan 2 batang lobak merah...
tapi bila blend, warna kuning labu ditenggelami oleh warna merah lobak....
maka jadilah puree LOLA...hehehe...

ok, sendat sudah petiku ini... 
ada puree mangga, brokoli, puree LOLA...
dan paling penting stok EBM cik iris la...
eh isi ayam pun aku frozen...aku rebus sesiap isi ayam yang dipotong nipis...
buh dalam bekas dadih sesiap...esok pagi just masukkan dalam bubur sahaja...
jimat masa mak...takdelah terkejar² sangat tiap pagi kan...
mak bekerjaya ginilah...kena pandai ejas masa...hehehe...kerjayalah sangat kan...citttt....

ngan pintu² pun sendat... 

itu citer malam tadi...tapi malam ni projek apa plak ek...
hari ni kan ada pasar tani, kena cari apa yang patut ni...hehehe...
maaflah lately asik do up sal solid food ja...
beselah mood teruja nak buat macam² menu tuk anak kan...tapi anak umur 6 bulan menu masih terhad...tunggulah masuk 8-9 bulan...huhuhu...

notadijariku: time rajin leh ar wat memacam...cuba kena time malas...hahaha...sendirik mau ingat la... :p

14 comments

Tuesday, April 24, 2012 10:00:00 AM

awalnya anak2 cikmot tido..ank sy kalau jam tak cecah 12mlm dok segar je melompat pfttttt!..sy pun paling awal dpt letak kepala jam 11 tu nasib ko lah ank tak kuasa dah nak tgg dia hehe..

best ok dpt share info ttg solid food yg tak pernah sy tau sebelum ni :")

Tuesday, April 24, 2012 10:07:00 AM

perghhhhh....rajin sgt²

Tuesday, April 24, 2012 10:52:00 AM

Bagus izan..teruskan kerajinan hg ..demi iris tersayang

Tuesday, April 24, 2012 11:48:00 AM

syok la akak ... iris alahan nye kurang .... alisha tu ... buat takut nk memcuba tp ttp cuba ....

Tuesday, April 24, 2012 11:50:00 AM

@eima
huhuhu...tak cuba tak tau...dah cuba baru tau kan...

Tuesday, April 24, 2012 11:50:00 AM

@azam
mana ada encik..biasa2 sahaja...

Tuesday, April 24, 2012 12:12:00 PM

awalnya ank tido..ank sya kul 12 baru tido..kiteorg makan pun kul 9 mlm...x masak ke menu hari malam??? hehehe..tanya sbb sya ni rasa x nyempat je wat keje rumah..Ya allah x serajin cikmot wat puree tu hari2...

Tuesday, April 24, 2012 4:03:00 PM

lepas nie turn saya plak la nak buat frozen makanan baby nie..bulan depan anak dah cukup 6 bln boleh la start mamam

Tuesday, April 24, 2012 4:10:00 PM

sumber inspirasi tuk cekalkan ati bgn pagi2 buat bubur tuk eqal hihiihhi...

Tuesday, April 24, 2012 5:37:00 PM

aku dulu pun cam ni, anak nyusu, perah simpan, utk bubur segala bahan2 dah disediakan awal2, walau ada maid, aku tetap wat cam tu gak.....senang kalau terbangun lambat dan rasa rileks sket pagi2 tak perlu terkejar2....

Tuesday, April 24, 2012 5:37:00 PM

aku dulu pun cam ni, anak nyusu, perah simpan, utk bubur segala bahan2 dah disediakan awal2, walau ada maid, aku tetap wat cam tu gak.....senang kalau terbangun lambat dan rasa rileks sket pagi2 tak perlu terkejar2....

Tuesday, April 24, 2012 7:34:00 PM

saya pun cam bunga_rose atas ni..
akak mmg sumber inspirasi

Tuesday, April 24, 2012 7:44:00 PM

mot..awalnyer diorang tido... berapa jam jekla depa sempat bermesra ngan ibunya kan... kul 7 hantar nursery hingga kul 5 ptg.. kul 5 ptg ambik kul 8.30 dah tido... 3 jam setengah jek...tiap hari mang cenggitu ke mot... alahai ciannyer...

si kakak ngan abang dah siap mkan kat taska eh petang?

Wednesday, April 25, 2012 2:15:00 PM

salam cit mot..
sy ni slalu tgok blog cik mot.. rajin buat puree ank.. nk tanyer, puree yg di frozenkan tu tahan lame mane yek?? sy tgok cik mot wat stok byk jer.. bleh tahan lame eh??? tq

Post a Comment