Monday, April 16, 2012

Puree Brokoli Dan Puree Keledek


sambung citer lagi...maklumlah seminggu tak berhapdet kan...
bukan tak boleh hapdet kat rumah...tapi nak dijadikan citer berukben kat rumah pun diBARRED...
alahaii...dah jadi cam terputus dengan dunia luar jek dok seminggu di rumah...
sib baiklah ada cik iris yang sentiasa disisi...bersamamu...

ok, even dok rumah bercuti pung, tetap aku memasak stok puree tuk iris...
supaya senang di kemudian hari...
hari tu jumaat sebelum kejadian, aku ada singgah pasar tani beli brokoli...
agak murah gak la brokoli kat pasar tani ni sebab...satu 'kuntum' tu harganya RM2...
so aku belilah dua 'kuntum'...kuntum ke apa ek...layankan ajalah...

ni dia 2 'kuntum' brokoli berharga RM2...kalu kat Giant sah² satu kuntum berharga RM4.99 dan itu yang paling murah...hurmm...

brokoli ni aku buat puree...bukan tuk dimakan begitu sahaja...tapi senang sok² nak dicampurkan ke dalam bubur cik iris...so tempoh memasak tidak mengambil masa yang lamalah nanti kan...

brokoli yang siap dipotong dan dibasuh...

sedia untuk direbus...

dah agak empuk...buh lam blender...terus blend halus...
tujuan aku wat puree ni sebab brokoli ni kan cepat rosak kalu tidak digunakan dalam jangkamasa yang tertentu...
so nak selamat buat puree...so takdelah membazir kan...dah la rege agak mahal...
lainlah aku dok cameron...leh main petik je kat belakang rumah...hahaha...

dah siap blend, buh dalam bekas kecik² cam bekas buh dadih tu...
dan sedia tuk difrozenkan...hehehe...

pastu ritu ada gak beli keledek...
dan keledek tu pun aku wat puree...eh pendek kata aku frozenkan...
nak guna just masukkan dalam bubur yang sedang dimasak...
senang kan...tak perlu tunggu lelama...

ni puree keledek...
buh dalam bekas tupperware yang baru beli itu hari...
dan sedia di masukkan dalam peti ais...

esok ada pasar tani kat p2...ingat nak p lah kejap...nak cari ikan or ayam tuk bubur iris...
makin hari makin aku jadi blur nak masak bubur apa kat cik iris ni...
boleh gitu??? hahaha....

tapi ingat cam nak cari buah pear or mangga la kut...
nengoklah cam ner kan...

daaa....anak² punya pasal...mak sanggup...biarpun mak ngan pak seminggu sekali pun lum tentu makan kat rumah...eh bukan tak makan...tapi mak tak masak...hahaha...

7 comments

Monday, April 16, 2012 2:15:00 PM

makin sihat la dak iris nt..

Monday, April 16, 2012 2:16:00 PM

amboi mcm2 puree yg hang buat izan..aku rasa berbaloi2 la..sbb apa anak pun dpt makan healty food..bagus2..iris msti suke punya

Monday, April 16, 2012 2:16:00 PM

amboi mcm2 puree yg hang buat izan..aku rasa berbaloi2 la..sbb apa anak pun dpt makan healty food..bagus2..iris msti suke punya

Monday, April 16, 2012 2:24:00 PM

patutla izan menyepi jerk...
EL erk....

biler tgk izan dan geng blogger lain duk up psl puree nih, tak sabo gak nak msk puree utk new AZ nanti... hehehe....

Monday, April 16, 2012 3:27:00 PM

all are nutritious. :) baik untuk kesihatan anak kecil...

Monday, April 16, 2012 4:25:00 PM

untung iris dapat ka yang rajin..tak sabar nak tunggu bln depan, hadif masuk 6 bln, dia dah boleh makan..yeaaa

Tuesday, April 17, 2012 1:21:00 PM

rajinnya awak ;)

Post a Comment