Monday, April 2, 2012

Puree Labu Edisi Pumpkin


ari jumaat lepas...balik keja awal macam biasa...ekekeke...
hajatnya nak singgah pasar tani...kalu balik lambat kan lewat lak nak pikap anak²...
singgah pasar tani sebab ingat nak cari butternut squash...apa ek nama melayu buah ni...
sebab tu nama dalam bahasa omputeh tapi rasanya orang melayu panggil labu jugak kut...
hehehe...
tapi ni bukan jenis labu cam pumpkin tu...sebab pumpkin tu kan jenis bulat...
ni jenis yang memanjang...
sebab utama aku cari labu cam gini hanya untuk buat puree...
bersungguh betul kan...yelah anak baru nak kenal solid food...haruslah aku cuba memacam...

tanya kat adik² yang jual sayuran tu...depa kata tak kenal plak apa itu butternut squash...
siap pandang aku dengan pandangan pelik...maybe rasa janggal kut sebab aku sebut nama lam bahasa omputih...sedangkan aku om kampung...alahaii...yelah yelah...aku yang buta buah kut...
sob sob...

nilah rupa BUTTERNUT SQUASH tu...eh orang kita panggil labu panjang ke apa ek...alahaii...
ke labu ni takde di jual di Malaysia...eh tak mungkinlah...
eh ke mungkin...adehh....

yang ni plak PUMPKIN...labu yang biasa kita jumpa...

tapi hari semalam ke giant sana, tak jumpa jugak jenis butternut tu...yang ada hanya pumpkin...
amiklah jugak kan...
so petang semalam merajinkan diri wat PUREE LABU edisi pumpkin la...hehehe....

siap buh lam bekas kecil² cam bekas dadih tu...
sedia untuk difrozenkan...

lepas ni nak wat puree apa plak ek...
eh tetiba rajin kan...hahaha...

13 comments

Monday, April 02, 2012 10:26:00 AM

tetiba rindu bgn pagi2 sediakan bubur pastu letak frozen puree mcm ni hehe

Monday, April 02, 2012 10:37:00 AM

@Afne
hehehe...maknanya kena beranak kecil la gini...lalala...

Monday, April 02, 2012 10:43:00 AM

sedap ni..kadang² bapak anak yg makan lebih...HAHAHA

Monday, April 02, 2012 10:54:00 AM

@azam
hehehe...sib baik bapak anak tak berapa nak layan labu... :p

Monday, April 02, 2012 10:59:00 AM

tak cari kat sogo?... ada la... ;p

Monday, April 02, 2012 11:01:00 AM

eh... lupa...

labu pesen ni kat pasar tani atau pasar awam... jarang jual... kekadang je 'tersesat'... kalau cari kat sogo atau pasaraya (nama dia lupa la) yg kat ikea atau isetan klcc tu... insyaAllah jumpa...

Monday, April 02, 2012 11:03:00 AM

@ejaMaria
adoi...kena p sogo la gini...hehehe

Monday, April 02, 2012 11:46:00 AM

kak,
cold storage alamanda takde ke?
makanan omputeh ni
tmpt yg omputeh slalu bersoping ada la kot
omputeh tak pi soping kat pasar tani
tu sbb takde kot, heehehheeh

Monday, April 02, 2012 11:53:00 AM

pelik lak labu tu.. bijik sikit, so leh dpt isi byk...

Monday, April 02, 2012 1:09:00 PM

waaah mesti baby sukaaa

Monday, April 02, 2012 4:12:00 PM

kak.. rebus pastu blend jeke cara buat ni?? tak payah letak ape2 perasa erk?

Monday, April 02, 2012 4:13:00 PM

budak2 kecik suke la nie....;-)

Monday, April 02, 2012 4:18:00 PM

@bunga_rose
haah gitu jelah..nak kukus pun bleh jugak....sebab epal tu akak kukus tau

Post a Comment