Friday, April 20, 2012

Puree Lobak Merah


malam tadi, bersungguh aku tido agak lewat...sebab nak sambung kerja...
nak buat puree lobak tuk cik iris...
daripada biarkan lobak yang dibeli selasa lepas mengecut di dalam peti...
baik aku puree kan kesemuanya...
masa membeli tamak tak ingat kan...amik banyak²...hehehe...

anak² dah lena baru leh buat....
sekejapan jek siap, sebab sebelum tu pada petang balik keje dah gegas² dok rebus lobak ni...

taraaa...puree lebak merah yang memikat hati...
comel plak kaler dia...rasa pun manis...
sedia untuk difrozenkan...

dan pagi tadi bangun pagi cam biasa...lebih kurang jam 5:30 pagi jugaklah...
dan bekal bubur cik iris pagi ni di taska ibu just buat bubur nasi bersama ayam dan puree lobak...
letak jek sekali cam gini...

pastu tambah jelah air...letak atas dapur...api perlahan...biar pai beras tu kembang....
so takdelah amik masa yang agak lama kan...
sebab beras tu aku dah sangai dan diblend...
lobak tu pun aku dah puree kan...
jimat masa mak...

dah masak, blend jelah pai hancur halus mulus...baru 6 bulan jek pung..tak leh nak blend kasar lagi...tunggulah sikit bulan lagi kan...

bekal adik ari ni bubur nasi + puree lobak + ayam
dan bubur nasi + kentang + ikan merah....
yummy...
balik kang ibu suap lagi ye...4 kali sehari adik makan gitu...hehehe...

ok sekian, aku sangat mengantuk la pagi ni...rasa aku perlukan terapi ni...adehh...

14 comments

Friday, April 20, 2012 10:31:00 AM

:) yang ni paling senang....

dulu saya selalu buat

Friday, April 20, 2012 10:35:00 AM

rajinnye mu kak..saya buat bubur+lobak+ikan bilis goreng kisar+ olive oil jek.. bgn lambat pg tadi, tak dan nak potong ayam hihihi

Friday, April 20, 2012 10:39:00 AM

terapi soping takleh lg gaji lum masuk..haha..wah,4 kali mkn mek iris patut la bambam..ziyyad 3 kali je..2 kat umh pengasuh,mlm sekali sy suap..tp sy lum try bagi ikan kat ziyyad..tak reti nak beli ikan apa..boleh gitu..hehe..

Friday, April 20, 2012 10:49:00 AM

berselera je nnty nk mkn tuh. huhu.

terapi tidO jee larh. :)

Friday, April 20, 2012 10:50:00 AM

jimat mase wat cam tu ek kak.. dulu dhia tak mo mkn bubur yg org buat..tp yg peliknyer kat taska nak plak die makan..walaupun ari2 menu yg same..

Friday, April 20, 2012 10:54:00 AM

ISh...Rajin betul awak. Ms Aydin kecik, sy tak nah bekalkan dia makanan. Eh, ade. Tu pun 2, 3 kali je...sedaplah si kecik tu makan.

Friday, April 20, 2012 10:58:00 AM

rajinnya akak..

Friday, April 20, 2012 11:30:00 AM

perkongsian ilmu yg bagus...dah ada anak nnt senang sikit keje nyer

Friday, April 20, 2012 12:28:00 PM

rajen sungguh.. ;)

Friday, April 20, 2012 12:30:00 PM

ooo mcm tu yek??

bleh la utk next bby..

selama ni bagi makan nestum jek. penah jugak buat bubur tapi nk kna tgu masak tu mmg amik masa lama..

siap masak anak pun dah xde selera kt bubur lagi dah.

paling kesian waktu mama aku kna stroke tekak dulu.. makan bubur tak berapa nak lembut n hancur.. dh tu amik masa lama gila.. huhuhu

Friday, April 20, 2012 12:49:00 PM

hurm, bila lah boleh nak buat bubur nasi ni lagi.. tunggu baby baru nanti lah..

Friday, April 20, 2012 4:30:00 PM

tertiba rasa mcam nak buat bubur lak kat rumah nanti..tambah lak tengah demam, selera makan tak manentu :(

Friday, April 20, 2012 6:04:00 PM

rajin nyer ko zan...kalau aku tau macam tu..dulu lagik aku suh ko ajer tolong buatkan bubur untuk anak2 aku..kahkahkahkah..

Saturday, April 21, 2012 9:52:00 AM

Alisha skrgmasoh berpantang semua potensi gatal aku tak bg lagi

Post a Comment