Thursday, May 3, 2012

Aprikot Kering


hari tu...masa p tesco beli barang dapur...adalah tercari² buah aprikot...sekali takde yang segar kut...ada pun yang kering jek...sajelah aku nak beli sebab nak buat bubur tuk cik iris tu....
chemuih la aku haih...asik dok ulang menu yang sama jek...tu sengaja nak pelbagaikan menu...
maka misi mencari bahan baru bermula...
tu sebab terjumpa dengan aprikot kering ni...

nilah aprikotnya...mahal gak kut...seme ni dah siap bungkus seme dalam RM6.99 gitu....
rasa agak masam² kut...

balik rumah, kemas² barang yagn dibeli...laju² aku wat bubur nasi bersama aprikot kering dan kismis...
rasa bubur ni masam² gitu...sedap kut bagi aku...tapi tidak bagi iris...
tapi aku paksa gak iris makan...hahaha...


dan bekal tuk cik iris untuk keesokkan paginya...hok kaler kuning² tu bubur nasi ngan puree lola rasanya...
hehehe...time mak ni rajin kan...boleh la...time malas...nan ado bekal² ginilah jawabnya...ekekeke...

pagi semalam aku try buat bubur nasi dan avocado..tak best pulak aku rasa...cam lemak² berkrim gitu...terus aku rejek...bukan cik iris yang rejek tau...hahaha...ada jugak gini kan...eh tentulah ada... :p

dan hari tu...hahaha hari tu lagi kan...adalah beli ikan salmon kat giant...mulanya cari ikan merah...tapi nan ado...kena tunggu pasar tani lah...beli kat sana...ada pun aku beli hok paling murah ikan salmon ni...memahal tak mampu mak...kalu pas gaji bleh ar layan sesekali...berkali² bengkok...kena dok jepang ar gini...

balik umah terus aku panggang sekejap ikan tu guna minyak zaitun...sebab nak kasi hilang sikit bau hanyir...sikit jelah kan...takdelah hilang kesemua baunya...owhh takper...best per bau ikan salmon ni...ekekeke...ayat sedapkan hati sendiri...dah agak masak tu...aku racip² bahagi sama banyak buh dalam bekas dadih seperti di bawah ni...

ni cara akulah ka...nak cepatkan masa memasak tiap² pagi...dan jangan di tanya stok ni tahan berapa lama ye...sebab ni stok untuk seminggu...aku tukar²lah...kadang dengan ayam...kadang dengan sayuran...jadi vegetarian gitu...hehehe...janji bekal di taska tidak dilupakan sudah...

ok, itu aja citer pepagi ni...sibuk plak aku hari ni kena taip kad jemputan kahwin anak bos...huhuhu...

notadijariku: bye...jumpa nanti...

10 comments

Thursday, May 03, 2012 9:03:00 AM

untungla iris dpt ibu yg pandai masak.. klu mommy masak tomyam utk iris je.. nk x??

Thursday, May 03, 2012 9:09:00 AM

wahhh syok iris mkn kan...
alisha br tahap mkn ikan bilis .... dah tak blend ikan tu tp amik stok je ....

ayam ikan minggu depan.... minggu ni tgh tgk reaksi alahaan terhadap bilis....

Thursday, May 03, 2012 9:22:00 AM

semua menu yg lazat2 iris punya..untung kamu nak..hehhe

Thursday, May 03, 2012 9:30:00 AM

bestnye.. baru tau gini caranya hidangan utk ank2.. rugi nye xtau dr nasrul lg.. nnt la akn dipraktikkn utk ank yg ke3.. huhuhu

Thursday, May 03, 2012 9:51:00 AM

Wah.. rajinnyer dia buat bekal anak kecik... mood rajin nie biler datang mmg sukar ditahan² kan.. tapi biler dah datang penyakit M.. hurmmm...

Thursday, May 03, 2012 9:54:00 AM

ibu mithali la akak nie.....rajin gitu!

Thursday, May 03, 2012 10:16:00 AM

kalo la kita dekat..eheheheee

Thursday, May 03, 2012 10:37:00 AM

mmg tak sedap bubur + avokado..dh buat bukan anak reject..tapi mak yg reject sebab tk da rasa apa pun..hehee...

ha'ahh buat gitu gak..racik2 ayam buh dlm kiub puree utk cmpak2 di pagi hari..mudah dan pantas!

Thursday, May 03, 2012 11:18:00 AM

aku nk smbung ayat jibah..kalau la kita dekat..mau hari2 kami order solid food kt hang...heheh

Thursday, May 03, 2012 11:37:00 AM

rajinnye mama iris

Post a Comment