Tuesday, May 8, 2012

Durian Runtuh RM15 Ribu




8 Mei 2012 
JERANTUT - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan pemberian durian runtuh berjumlah RM15,000 kepada setiap peneroka Felda seluruh negara.

Berita baik itu diumumkan beliau di hadapan kira-kira 50,000 warga peneroka Felda di Majlis Peneroka Bersama Perdana Menteri di Felda Jengka 8, dekat sini.

Bercakap kepada pemberita selepas pengumuman itu, Najib berkata pembayaran bagi fasa pertama akan diagihkan dalam tempoh antara dua hingga tiga minggu dari hari ini.

"Pembayaran akan dibuat secara tunai dan fasa kedua akan dibuat sebaik sahaja selesai pembayaran fasa pertama manakala pemberian bonus kepada kakitangan Felda juga akan dibuat dalam masa terdekat," katanya.

Pada majlis itu juga, Najib turut mengumumkan tiga lagi insentif yang disifatkan beliau sebagai 'durian gugur' iaitu tabung amanah, 'blue form' untuk saham FGVH kepada peneroka dan tambahan bantuan untuk dana Yayasan Felda bagi membantu program baik pulih kampung-kampung lama dan tradisional di kawasan Felda.

Berkenaan dengan tabung amanah itu, Najib berkata sebanyak 20 peratus dalam tabung amanah adalah untuk penyenaraian FGVH dan sekiranya FGVH dapat keuntungan maka dividen akan diberi kepada setiap peneroka.

"Pada tahun depan kita jangkakan keuntungan sebanyak RM1.5 bilion dan sekiranya jumlah itu kekal seperti tahun lepas, setiap peneroka akan menerima lebih RM1,300, kalau untung lebih, peneroka akan dapat lebih lagi".

Najib berkata setiap peneroka akan menerima `blue form' untuk dapatkan saham FGVH dan beliau amat berharap peneroka tidak akan menjual saham berkenaan.

Perdana Menteri pada program itu turut menempelak mereka yang menentang penyenaraian FGVH termasuk segelintir peneroka serta pihak pembangkang yang cuba mencelarukan pemikiran rakyat.

"Saya tak rela dan redha mereka ini menerima (durian runtuh) ini kerana mereka ini mengkhianati apa yang kita buat, hanya peneroka yang jujur dan setia sahaja yang layak menerima durian runtuh ini," katanya.

Najib berkata durian runtuh itu dilihat amat bermakna untuk para peneroka yang telah banyak berkorban membangunkan tanah rancangan yang pada asalnya hanya hutan rimba.

"Bantuan ini bukan seperti Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), hanya RM500, ini bukan BR1M, tapi BROOM," katanya sambil berseloroh.

Najib berkata Felda yang bermula di Lurah Bilut pada 1956 kini telah memasuki fasa terakhir abad 21 yang bukan lagi bertatih tetapi mampu berdiri dan gagah perkasa di pentas ekonomi dunia.- Bernama

(^____________^)

patutlah beria adik aku tepon tadi...kononnya penting kemain...hehehe...
syukur alhamdulillah...

notadijariku: nak tepon mak skang la...tanya kabar...hahaha...dan² tu kan...
walhal semalam baru kol... :p

11 comments

Tuesday, May 08, 2012 2:08:00 PM

alhamdulillah..rezeki..

Tuesday, May 08, 2012 2:26:00 PM

manyak syok....pandai PM amik hati org felda kompom beliau tak kalah PRU13 ni kan...hehehe

Tuesday, May 08, 2012 2:32:00 PM

alhamdullillah... dapat la tumpang sekaki skali hehe.. :)

idup FELDA... cehhh

Tuesday, May 08, 2012 2:47:00 PM

rezeki...rezeki..
org bagi, ambil jer la kan :)

Tuesday, May 08, 2012 2:54:00 PM

nak tepon MIL ai la camni haahhah...

Tuesday, May 08, 2012 3:03:00 PM

ada dak tak tau adik badik aku warga felda..eh hang kira adik badik aku gak la zan..hehe...pergh 15 k tuh..mmg rejeki mak hang la zan..alhamdulilah

Tuesday, May 08, 2012 3:09:00 PM

skrg ni mesti call hari2 kan..kalo idak seminggu sekali..ehehee

Tuesday, May 08, 2012 3:12:00 PM

tumpang senyum...ayahku jgn lupa anakmu ini..hheheh

mak oii byr cash tu..kena escot la nnt..

Tuesday, May 08, 2012 3:42:00 PM

org yg keje ngan felda dapat bonus jugak kak..2 bulan setengah kalo tak silap org..bestnyer..

Tuesday, May 08, 2012 6:07:00 PM

alhamdulillah..rezeki mak mertua tiri akak & adik ipar.

Wednesday, May 09, 2012 10:08:00 AM

me 2 org felda

Post a Comment