Monday, June 11, 2012

Ketupat Sotong


semalam adalah hari bermalasan di rumah...
hubby pun tak kerja semalam...so dok melepak jek dirumah bersama anak3 semua...
semalam jugak merupakan hari rajin sedunia bagi aku kot...
sepanjang masa dok di dapur jek...
ari tu jumaat lepas aku ada meroyan kat fb nak makan ketupat sotong kan...
so dah meroyan sakan, nak tak nak kenalah buat...
lagi pun ada beli sotong segar kat pasar tani hari selasa lepas...

jom kita nengok bahan apa yang aku gunakan...
dah kata nak makan ketupat sotong...mestilah ada sotongnya kan...
nak lagi sedap...gunalah sotong yang segar bugar...terbaik dari ladang...

memula tu aku masak segenggam beras pulut bersama sedikit santan...
ni masak ala kadar jek...just nak kasi sedikit empuk sudah...

dah agak² masak tu, masukkan beras pulut ke dalam sotong...
tekan beras ke dalam perut sotong sampai padat...
kemudian perkemaskan dengan lidi...

ni dia rupa sotong² yang telah siap diisi dengan beras pulut...
sotong segar, terbaik dari ladang...

dah siap, tu, masuk jek dalam periuk...susun cecomel...hehehe...
pastu masukkan santan, daun pandan, gula merah, bawang merah yang dihiris...bunga lawang...
perisakan dengan sedikit garam...
boleh jugak letak sedikit hirisan halia...sebagai penambah bau...lagi sedap... 
ada gak yang buh halba...tapi umah aku mana ada halba...
masak pun leh kira dengan jari berapa kali seminggu kan...hehehe...
so guna mana yang ada sudah...

pastu biarkan selama beberapa minit...sesambil tu kaco la sama kan...
sebab takut santan tu berketul...
tapi semalam aku masak sampai santan tu jadi pekat sikit...
baru rasa umpp...ekekeke, puji masakan sendiri nampak...

tadaaaaaaaaa...inilah hasilnya... 

kita close up sikit...
hehehe...mesti ada yang nak tanya...apa fungsi sayur asfaragus tu kan...
hahaha, abaikan...kata feeling cam masterchef...gaya persembahan kenalah ada...
ekekeke... 

sangat sedap...macam mak masak...hehehe....
dah lama kepingin nak makan kan...
semalam berekor² sotong aku pulun sorang...hahaha...

jadi anak pantai timur ni, nak tak nak, kenalah pandai masak jugak ketupat sotong ni kan...
hehehe...

13 comments

Monday, June 11, 2012 8:47:00 AM

tak minat mkkn .. penah rasa sekali je sbb manis lemak gitu .....
MIL aku letak halba ckit penambah bau

Monday, June 11, 2012 8:52:00 AM

senang je rupanye nak masak ketupat sotong ni..dh lama tak mkn..last mkn ms ngandungkan izzul dulu,mengidam kekdahnye nak mkn yg mak masak jer..dah dkt 3 thn tu..hehe..

boleh cuba buat ni.. ;)

Monday, June 11, 2012 9:02:00 AM

baru nak wat entry psl ketupat sotong..sy x konfiden nak wat sendiri..heheh..mil tlg btkan..tp x pernah plk dgr org letak bunga lawang..biasa letak halba..

Monday, June 11, 2012 9:04:00 AM

nape warna gelap..bukan putih ker?

sotong tu ko masak mmg tak buat yg itam2 kat luar tu yerk?

just bertanya...sbb lain skit dgn cara aku buat...aku buat kaler putih..dan sotong tu satu2 aku buang yg kulit hitam tu...jadi putih belaka

Monday, June 11, 2012 9:16:00 AM

cikmottttt sedapnyaaaa

lama giler ngidam nak mkn ketupat sotong tp tak kesampaian lagi :(
apakata bak seketul :")

Monday, June 11, 2012 9:39:00 AM

lieya baru mkn kat opis kelmarin kak...opismate buat...versi mcm akak ni laaa...org suke versi mcm akak nie...sedap manis2..penah mkn dulu versi kuah putih boh halba....kureng sikit laaa...

Monday, June 11, 2012 9:45:00 AM

nk try buat la.. kak, beras pulut tu kira inti dia la kan..

Monday, June 11, 2012 9:47:00 AM

Sy pnh mkn sekali dulu, Tp kuahnya putih. Maybe stail org Ganu mmg kuah putih kot?

(Sy pun ada darah org Timur - ceh, nak jugak!)

=p

Monday, June 11, 2012 10:08:00 AM

wah, nampak sedap!! tapi masz x reti n x pernah makan ketupat sotong ni... x tahu rasa dia camaner... huhu

Monday, June 11, 2012 12:42:00 PM

hahaha...
baru nak tanya pasal asparagus tuh... ;p

Monday, June 11, 2012 1:06:00 PM

ketupat sotong mmg best... biasa kalau nak makan deno pergi ke Marang nun.. kat terengganu ketupat sotong warna putih.. huhu:)

Monday, June 11, 2012 2:23:00 PM

tengok gambar pun dah rasa sedap, teringin lak akak nak cuba

Tuesday, June 12, 2012 4:32:00 PM

wallaaaaaaaaaaaaaa sedapnya
nak buat la petang ni

Post a Comment