Monday, July 2, 2012

Rounding Adjustment Yang...Merugikan Or Menguntungkan???


ok, citer tengahari ni...rutin cam biasa, tepat jam 12 p tadika anak...kalu awal leh nyinggah ke 7E beli slurpp...kalu dah agak² sharp masa nya tu, beli lepas amik anak anto transit...maknanya tak merasalah si anak slurpee itu...hahaha, ibu pendekut tul...ok, abaikan intro cerita...

lepas amik si kakak tadi, menyinggah la aku kat pasaraya Darussalam tu...sebab ingat ada nak beli 2-3 barang...tapi dalam 2-3 barang tu terambik barang² plak...adeh, dup dap dup dap hati mak...riso kalu jumlah RM yang perlu dibayar melebihi dengan wang yang mak bawa...ni kes tak cek duit dulu sebelum membeli...sib baik cukup tau...mak bawa kad ATM jek keluar tadi...hehehe....

ok, nak cerita ni...pasal rounding adjustment...aler total amaun yang direpair...kan??? sejak negara kita memansuhkan penggunaan duit syiling RM0.01 sen tu, banyak barang yang dijual dah takde dah penggunaan 1 sen tu kan...cam dulu kalu kita perasan asyiklah barang yang dijual dengan bermula RM0.99 sen...sebab kita stil nampak cam murah kalu 99sen tu, berbanding dengan RM1 kan....gitulah...cam susu yang selalu aku beli tuk anak²...rege biasa dalam RM20++ kut...tapi bila nampak ada promo dalam RM19.89 dah kira murah...sebab mata tertacap pada angka 19 itu...kan..eh paham ke idak ni...hurmm...

kadang kan aku terpikir, dah lama aku memikir ni...adanya rounding adjustment ni kan, korang rasa merugikan peniaga or menguntungkan mereka???contohnya cam barangan yang aku beli tadi...totalnya RM101.17 sen disitu...dek kerana duit satu sen dah dimansuhkan penggunaannya makanya di 'round' menjadi RM101.15 la kan...kiranya ditolak 2 sen...so kat sini peniaga tu rugi 2 sen...tu rugi yang kita nampak...kalu untung plak???


contohnya, barang yang korang beli totalnya RM52.14 kan, kalu diround kan menjadi berapa...adakah RM52.15 atau menjadi RM52.10...rugi or untung...siapa nak jawab???kalu aku jadi peniaga surelah nak untung...nampak angka tu kecik kan...aler berapa sen la sangat, tu pun nak berkira kan...eh, memang kalu seorang nampak kecik angka tu kan...tapi ce korang fikir kalu berorang²...sen tu dah leh jadi ratusan ringgit...tak ke untung disitu kan...hurmm...sib baik aku bukan peniaga...hehehe...

klah, tu jek yang aku terpikir skang...aku malas fikir bebanyak sebab aku ni sangat lemah dalam matematik...masa SPM dulu dapat C6 jek..tu yang jadi PA tu...kalu idak, aku dah jadi pilot dah...eh ada kena mengena ke...hahaha...

bye la...jumpa nanti...hehehe...

notadijariku: nak buat kek batik la malam ni...itu pun kalu rajin...huhuhu....

6 comments

Monday, July 02, 2012 3:11:00 PM

pening gak nak mikior kan tuh..bile tgk no terus jadik kejung..wakakaka..

Monday, July 02, 2012 4:27:00 PM

kak ko kena kira betui ... kadang untung kadang rugi

Tuesday, July 03, 2012 8:09:00 AM

aku math dpt A1 dan add math dpt c6 jadi PA jugak pesal tak pat jadi pilot?

Tuesday, July 03, 2012 10:52:00 AM

ADA SORANG BLOGGER PUN TULIS PSL NI
PASAL 5 SEN.SAYA RASA PATUT DIBAWA KE TENGAH HAL NI WPUN CUMA 5SEN TP IA TETAP DUIT

Tuesday, July 03, 2012 11:23:00 AM

memang ada gak terfikir ttg benda nie.mmg selalu gak tgk peniaga akan untung sbb selalu beli brg roundnya tak berpihak pd nurul..huhu

Tuesday, July 03, 2012 12:00:00 PM

kak, melambak duit 1 sen tak sempat nak tukar ke bank negara.. rugi..rugi sebab dah tak laku skrg

Post a Comment