Friday, July 27, 2012

Suka Duka Seorang Ibu Bekerja


cehh...tajuk takmo kalah kan...bikin propa jek...cam aku sorang ibu yang bekerja...hehehe...
ekseli mak tak tau nak buat tajuk apa...blur...tetambah dipagi hari ni kan...

hari ni citer agak bercampur aduk...sebab aku satukan banyak gambar yang punya ceritanya tersendiri...
senang, tak perlu banyak entry kan...sebagai satu bacaan aku dihari tua nanti...amboi...jauh benar targetnya kan...

itu hari masa balik kampung, adik ada kirim belimbing yang dah siap dia rebus seme...
kata dia leh ar aku buat SAMBAL HITAM PAHANG...sambal ni sangat fofular kut kalu di negeri pahang sana...terutama belah raub, lipis dan sewaktu dengannya...belah jengka so-so jek kut...sebab tak ramai pahang jati kat jengka tu...

dah tu setelah lama dok terperam dalam peti, akhirnya semalam berjayalah aku buat SAMBAL HITAM ni...
sedap rasa dia...ada masam² sikit...
resepi sila google...kalu korang ada belimbing buluh tu, bleh la buat kan...

ok ni rupanya....tadi separuh dah selamat aku kasi kat opismate...suh rasa tuk berbuka nanti...

pagi tadi masa nak masakkan nasi lembik tuk dik iris, nengok beras sangai yang dikisar dah abis...
sib baik ada beras wangi...jadilah...janji cepat empuk kan...
rasa tak bersalah plak kalu tak bawa bekal dipagi hari...
tahniah buat diri sendiri sebab dari iris stat makan sampai skang tak pernah lagi miss buatkan bekal tuk dia...
alhamdulillah... 

pastu tetiba pepagi tadi hubby ada keluarkan tepung bancuhan cucur daun kucai...
ingatkan dia nak goreng tuk bersahur...rupanya nak goreng tuk bekal anak2 dua orang tu...
ok, silakan goreng...mak malas nak main minyak di pagi hari...
nak² bila mak dah siap berpakaian kan... 

sakit mata mak nengok longgokan kain yang belum berlipat ni...
sangat² mengambil masa nak melipatnya....
aku lebih suka melambak kain cam gini dari buh dalam bakul...
sebab kalu buh dalam bakul, baju akan jadi kedut² cam kena gumam dik lembu...
erkk...owhh, baju² ni sebenarnya dah siap diKATEGORIkan dah...
ada masa aku akan amik selonggok² untuk dilipat...
jadi mak ni, mana leh dok diam jek...ada je menda nak buat... 

masa bangun nak siapkan juadah sahur tadi, tetiba abam mok bangun...eh baru jam 4:30 pagi kut...
yang tak menahan, bangun jek terus on tb...pendek kata celik mata tb...tb...
pandai dah dok menekan channel 613 tu...
takpelah, janji bukan otomen sudah kan bang... 

tak lama lepas tu si kakak plak bangun kut...
nengok, mata masih ngantuk tu... 

yang bagusnya dik iris masih lena diulit mimpi...
bagus dik...kalu kamu bangun, tak jadi kejelah ibumu ini... 

hurmm....lepas sahur mana ada masa nak terlelap balik...ada jek keje nak kena buat...nak kena bereskan...
dari situ dah bermula rutin cam biasa kan...

notadijariku: untung ah jadi abi...asal ada masa jek leh terlelap...
lepas sahur sure lelap balik...kejap jek leh tertido...jeles betul...huh...

19 comments

Friday, July 27, 2012 9:41:00 AM

Nyam nyam sedap sambal hitam tu... Belimbing buluh tu kena rebus lama-lama kan...
Rutin ibu bekerja? Hmmm... sama lah kita CikMot oiii... Huhuhu

Friday, July 27, 2012 9:45:00 AM

nampak sgt sedap

Friday, July 27, 2012 9:45:00 AM

kak, nk rs sambal hitam tu boley??

Friday, July 27, 2012 9:47:00 AM

takmo share ke resepi sambal hitam ko tu?

itu la special nye ibu2 mak2 ni kan
kite xkan lena nk tido sbb banyaaakkk keje x beres2

Friday, July 27, 2012 9:57:00 AM

same lah kite...tido pon lambat.. kul 4 dah bangun..laki kruh kruh lagi...harap nya masih segar lagi le sampai raya nih!

Friday, July 27, 2012 10:14:00 AM

waaa banyaknyer kain..kalau tak hari2 basuh n lipat cepatlah bertimbun.samalah kiter..huhu..cucur kuchai tuh aku pernah buat/alhamdulillah sedap=)hikhik..tang makanan iristuh memang bangga kenal ko mak yang gajin.hikhik

Friday, July 27, 2012 10:25:00 AM

sm la kite kak..tp sy takdek laki(pjj),lg huru hara..kain tu jd cam gunung ganang dah..nak lelap kejap mmg takdek ms..huhu..

eh,akak semua tido bawah ek?

Friday, July 27, 2012 10:27:00 AM

hehe...gitu la kekdahnyer kak...
kalo kite bgn sahur si kecik pon bangun jugak mau menangis nk siapkan mknn...huhu

Friday, July 27, 2012 10:29:00 AM

tu la ibu ....

dulu aku pun tak penah miss masak bubur utk alisha tp sejak cekgu ckp mek kenit ai tu tak mo mknan mama ...sedey so tak de la nk buat lagi ..masak bila balik rumah je la

Friday, July 27, 2012 10:47:00 AM

kita pun jeles kt suami sbb pantang lepa krohhh krohh krohh huhhh sgt nyaman..

yelah cikmot keje rmh mmg tak pernah putus nak dibuat..lg2 bab melipat baju.

hehe kelakar ayat utk baju boh dlm bakul'cam kena gumam dek lembu' hehe sutuju sgt tau cikmot

Friday, July 27, 2012 10:49:00 AM

Share la resepi cik mot.. Biasalah tu ibu bekerja mesti penat.. Tp ramai yg ckp surirumah lg penat :p hahhah

Friday, July 27, 2012 11:41:00 AM

Kite org temerloh tp nape xtau psl sambal hitam tuh kakak..ke dh tau n penah makan tp xtau nama..wakakaka...

Kain la paling malas skali nk mengelola...tp nak buek camno..terpaksa kan..hehehe...

Friday, July 27, 2012 11:42:00 AM

org perempan lepas sahur jarang tido..perabihkan kerja dlu yg ptt..macam saya mengajar petang pn tido sat je..sebelum g sekolah..hehehe

Friday, July 27, 2012 11:44:00 AM

huhuhuuuu.. setiap hari bersahur adik afiq musti bangun punye! melalak plak tuh bukan dok diam hohoohoo... Motif nanges? nak ngempeng la huhu

Friday, July 27, 2012 12:10:00 PM

Nak sambal hitam gak.

Tugas seorang ibu...ada jer keja nak buat. Kain kat umah aku tu pon dah macam gunung kinabalu.

Friday, July 27, 2012 12:14:00 PM

sama cam akak, tak masukkan kain kering dalam bakul, takut kedut sgt. suka letak cam cikmot gak, senang. hari ni cuti hujung minggu kat kedah, plan nak lipat kain, harap berjaya misi tersebut...hehehe

Friday, July 27, 2012 12:51:00 PM

Lagi syok jadi iris... susu .. makan..tidur ..main..dan ulang lah sampai dia dah pandai cakap.. :)

Friday, July 27, 2012 12:57:00 PM

samo la ngan diri ini pon kakak kan...kikikikik...

Friday, July 27, 2012 1:46:00 PM

samalah kita.. segala penat lelah kita tu banyak pahala semua tu ... insyaallah..

Post a Comment