Tuesday, July 17, 2012

Syukurlah Ada Yang Sudi Membantu


ini adalah kisah pada petang semalam...
petang semalam hujan turun dengan lebatnya kan...
syukur di atas nikmat yang Allah turunkan...

balik keje semalam, kuar dari parking basement...nengok langit di atas sangat gelap...
hati dah riso...sah ujan akan turun jap lagi...tepat sangkaan aku...tak lama lepas tu hujan turun...
aku dah riso...dok minta janganlah turun lebat lagi...sebab nak amik anak² dulu...
masa sampai kat taska, ujan masih turun lagi...nak kata lebat tu tak la sangat, tapi kalu kena hujan sah la basah...
memula angkat abam mok yang berat tu masuk keta...berpayung...
pastu amik kakak plak, masuk kereta...

dan akhir sekali baru amik dik iris...masa ni ujan dah turun makin lebat...
adeh, aku dah kebasahan jugak lah...walaupun taska di rumah teres, tapi takde parking berbumbung kan...sib baik dah spare payung 2-3 kaki kat dalam kereta tu...dah amik anak semua, terus pulang ke rumah...

sampai kat lobi blok, terus turunkan anak² berdua tu dulu...sebab senang kan, kalu dari tempat parking aku leh payungkan dik iris sorang jek...
turunkan beg derang dulu, pastu siap pesan kat anak² berdua tu supaya tunggu ibu kat situ...
dok dediam...jangan p kemana²...berbakul jugaklah pesanan aku...
bukan apa, aku risokan 1. takut abam mok p main air hujan...demam kang, ibu jugak yang riso...
2. takut tetiba anak aku dilarikan ( ni kes fobia ngan kawasan sekeliling kan) even sekejapan jek ditinggalkan...arghh...sekarang tak leh biarkan anak² terlepas dari pandangan mata...

tapi masa pesanan berbakul tu diberikan, adalah sorang 'abang ke pakcik' yang dok selevel ngan rumah aku...
kata dia, takper, biar dia tolong nengokkan, sementara aku p parking kereta...
alhamdulillah...syukurlah sebab masih ada yang sudi membantu kan...

masa dok sibuk suh abam mok dok ngan abang tu yang dia panggil atuk tu...keluarlah seorang kakak dari bilik gerakan yang terdapat kat bawah blok tu...dia offer nak nengokkan anak² semua...ini sudah bagus...terus aku kata 'kak gie, kalu gitu, akak pegangkan si kecik sekali boleh...
cepat² aku keluarkan iris dari carseat tu...
dah sudah tu terus aku parking kereta...nak keluar hujan mak aih, lebat kemain...lencun jugak kain baju kurung yang aku pakai tu...adehh...masa dah keluar dari kereta, cari kunci rumah...alamak, kat mana aku letak ni...
rasa kat dalam kereta kan...masuk kereta semula, sib baik ada di kerusi belakang...ni abam mok la yang main...sebab seingat aku, aku letak kat lain kan..takpe, sib baik jumpa...

redah hujan, walau berpayung masih jugak ada basah...takpelah, janji anak² semua tak kena hujan...
ginilah keadaan aku tiap petang kalu hujan turun dengan lebat...
aku tak risokan keadaan aku berhujan ke idak, sebab aku paling risokan keselamatan anak² semua...
biarlah aku berhujan segala takpe...janji mereka tidak basah...
sebab kalu mereka sakit ke apa, aku jugak yang susah...
tapi kalu aku yang jatuh sakit, saper pulak nak jaga mereka kan...

kalu hubby ada, selalunya dia drop kami anak beranak kat lobi dulu...
lepas tu baru dia park kereta...tapi nak buat camner kan...hubby keje kat kl...
waktu balik keje tak sama...
takpelah kan...seme tu dah cam alah bisa tegal biasa...
cuma satu jek yang aku pinta, moga anak² dijauhkan dari segala apa yang leh memudaratkan mereka...

beginilah kalu rumah tumpangan sekarang tak punya parking berbumbung...
pepun syukur kerana masih ada tempat berlindung kami anak beranak...
alhamdulillah...

notadijariku: agaknya bila rumah sendiri nak siap...hurm...

10 comments

Tuesday, July 17, 2012 9:25:00 AM

bgus la kak ada org sudi tolong...

Tuesday, July 17, 2012 9:26:00 AM

jadi sepurmak la tu yerk...saya xde anak lagi xleh nak byg camner nnt...

Tuesday, July 17, 2012 9:30:00 AM

ok ada yg naik hati tgk2kan budak2 ... slow2 kayuh .. beli rumah bertanah nantie ;-)

Tuesday, July 17, 2012 9:43:00 AM

alhamdulillah, masih ada jiran yang prihatin kan..

take care kak eh, klu ibunye sakit, sape plak nak jg anak2..

Tuesday, July 17, 2012 10:00:00 AM

nasib baik ade gak yg menolong..kalau sorang2 mesti sgt3 kelam-kabut kan..

Tuesday, July 17, 2012 10:07:00 AM

semalma mmg lebat kan kakak hujan...seb baik la ad yang sudi menolong kan....mmmmm...

Tuesday, July 17, 2012 10:13:00 AM

Alhamdulillah...ada gak yg sudi nolong.

Tuesday, July 17, 2012 11:06:00 AM

tak per..tahun depan umah siap... leh park keta terus kat depan pintu kan.... kan... susah dahulu..senang kendian....

Tuesday, July 17, 2012 11:41:00 AM

syukur alhamdullillah ada jiran yg nak tolong tgk2kan. sama gak cam akak, cukup risau kalo tinggal anak2, berbakul pesanan diberikan, risau sgt

Tuesday, July 17, 2012 11:59:00 AM

syukur ada org yg sudi tlg..

gini la kita kan...

semoga mendapat ganjaran pahala yg besar...

Post a Comment