Friday, November 16, 2012

KemahKeming


hai semua...bertemu kembali...
ramai ke yang kerja hari ni...
ke ramai yang amik cuti panjang...
aku keje, masih ada disini...tak kemana pung...

sebelum terlewat, aku nak ucapkan selamat menyambut maal hijrah buat semua umat islam...
tapi sedih kan, permulaan tahun baru hijrah gaza dibom oleh israel...
Allah...besarnya dugaan buat mereka kan...

ok, berbalik pada tajuk...
dua tiga hari ni, ramai dok perkatakan pasal rancangan 'kemahkeming' oleh ustaz azhar idrus tu...
so pity sebab aku tak dapat nengok episod yang pertama tu...
aku dapat nengok episod yang kedua jek tau...
barulah aku tau apa isi rancangan tu...
owhh...awesome, suka dengan ceramah oleh UAI tu...
banyak manfaat yang aku dapat...

ni aku sertakan episod penuh rancangan kemahkeming tu...
dicopy paste dari SINI



ni soalan untuk episod pertama

  • Q: Apakah hukum makan telur penyu?
  • Q: Bogel depan ayat Al-Quran dalam bilik?
  • Q: Adakah batal wudhuk kalau kena najis?
  • Q: Isteri tak nak solat



ni soalan untuk episod kedua

  • Q: Adakah digalakkan kahwin dengan lelaki yang baik tapi bacaan Al-Fatihah kurang baik
  • Q: Hukum cukur kepala?
  • Q: Menjadi makmum ketika imam tahiyat kahir?
  • Q: Hukum hisap ganja?
  • Q: Hukum basuh kenderaan dengan air Yassin?



  • Q: Kenapa bacaan solat zuhur dan asar perlahan tetapi subuh, maghrib dan isyak kuat?
  • Q: Hadis berhubung Malaikat menadah air wudhu’ ?
  • Q: Harta sepencarian suami dan isteri yang bercerai
  • Q: Adakah Ibu-Bapa Nabi beragama Islam?
  • Q: Bagaimana jika ibu-bapa tidak bersetuju dengan bakal suami atau isteri?
  • Q: Hukum isteri yang syak wasanka kepada suami yang bertanggungjawab?
  • Q: Solat Jamak dan Qasar (Jamak T’akhir), solat mana dahulu?
  • Q: Solat ketika ketiadaan air dan debu untuk bertayammum
aku paling suka part UAI tu menjawab soalan yang diajukan...
terumata pada episod kedua tu...
tentang hukum cukur kepala tu...jawab molek...
owhh soalan ni pun sering berlegar di fikiran aku...
bagus jugak ada soal jawab cam gini...
yelah, kita pun bukan seme perkara kita tau kan...
so kenalah amik tau...

kata UAI sunat cukur rambut bayi yang baru lahir sampai botak 'supe' ronaldo tu...
lawok cara dia jawab tu...
tapi memang best...
ayat dia...ini adalah sunnoh cuma orang melayu kita akhirya jadi punoh...
kemahkeming mung jawab ustaz...

pastu pasal soalan pasal hukum makan telur penyu...
kalu korang nak tau jawapannya, nengok ar sendiri...

pepun UAI memang terbaik...best ceramah dia...
selain dia aku suka jugak ceramah ustaz kazim tu...

8 comments

Friday, November 16, 2012 8:43:00 AM

yg dia jwb psl telur penyu tu pun best.. muehehe.. "xboleh klu xde duit"

Friday, November 16, 2012 8:55:00 AM

adik sy duk sibuk ckp psl kemahkeming..sy ckp pebenda la,sbb taktau kan..rupenye ceramah UAI..hehe..

Friday, November 16, 2012 9:01:00 AM

hahaha aku suka tp tak berkesmpatan lagi tgk ... asek kena tgk 616 tp aku dah tgk thriller ... betui ke panggey thriller ni ...

Friday, November 16, 2012 10:26:00 AM

memang lawok habesss

terbaik la UAI


Friday, November 16, 2012 10:45:00 AM

Mmg suke dgn uai..
Biase tgk ceramah die kt youtube
Takde astro, layan youtube je..
Huhu!

Kemahkeming tu sbnrnye apa mksud die?

Friday, November 16, 2012 10:49:00 AM

haram kalo tkde duit..hikhik

Friday, November 16, 2012 12:39:00 PM

Kakak..tq2..kite duk crk kat youtube to xjmp..okayh..nak layan sat..hehe

Tuesday, November 20, 2012 4:56:00 PM

tgk tak mmg gaya dia berdakwah bersahaja tp menmarik..huhu telur penyu tak der duit takleh mkn..hikhik..

kelakarkn die

Post a Comment