Monday, November 26, 2012

Kisah Pasal KLIA2


hari jumaat lepas, aku berkesempatan mengikuti rombongan puspanita di pejabat melawat MALAYSIA AIRPORTS di KLIA sana...
bergerak dari pejabat lebih kurang jam 8:30 pagi terus menuju ke pejabat MAB di tingkat 5 KLIA...

sampai di sana terus ke pintu masuk MAB bersebelahan dengan pintu masuk perlepasan antarabangsa...
untuk mengambil pas PELAWAT...

pas pelawat...pakai pas ni leh masuk kemana mana sahaja...

dan juga tag VIP...so terlepas dari sebarang checking kastam...
cehh.. 

selepas selesai semua urusan, kami dibawakan ke dewan di bangunan MAB untuk diberi sedikit penerangan berkenaan dengan KLIA dan KLIA2 yang bakal dibuka pada 1 May 2013 nanti...
time ni khusyuk dok dengar penerangan, sebab tertarik dengan KLIA2 tu...
so tak banyak gambar yang aku snap...

tapi tuk tatapan semua, ni LAYOUT PLAN bangunan KLIA2 tu nanti...
dan LCCT nanti akan dijadikan bangunan kargo...
lcct yang ada sekarang sudah over kapasiti...hurmm...
ramai nya orang kan...
jangan tak percaya di KLIA2 nanti akan ada satu kompleks membeli belah yang besar jugak...
dan satu jambatan seperti jambatan di KLCC kan dibina di KLIA2 ni...
yang mana aircraft boleh melaluinya dibawahnya...
wahh, bab ni aku teruja...aku dok imagine akan ketinggian jambatan tersebut... 

selepas lebih kurang 1 jam 30 minit berlangsungnya penerangan oleh En Hassan pegawai di MAB tu...
kami dibawa melawat sekitar tempat disitu...
so dapatlah masuk bilik VIP dan VVIP...
sempat jugak singgah ke bilik yang pernah digunakan oleh baginda sultan untuk beristirehat barang sejam...
cantik biliknya...
ate VVIP punya bilik kan...

owh, tak lupa gambar tuan blog kedaung...ngan opismate... 

motip gambar ni???
owhh, toilet... 

lepas abis dibawa ke dalamnya, kami dibawa ke luar...
kali ni ke tempat dimana baggage dibawa masuk...

di tingkat bawah.. 

tertera beg beg yang di check in mengikut penerbangan masing²... 

di belakang aku tu, terdapat conveyor² yang sedang bergerak membawa barangan penumpang....
untuk pengetahuan semua, sistem conveyor yang ada disini adalah lebih kurang 5 lapisan di atas, dan 5 lapisan di bawah tanah...
so korang bayangkan gimana beg² yang korang wat masuk melalui perjalanan yang agak panjang...
dan siap memasuki terowong...
tapi jangan riso, sebab beg ni akan sampai ke dalam perut kapal mengikut jadual perjalanan...
bab ni aku baru tahu...sebab sebelum ni aku tak pernah tahu dan tak pernah amik tahu pasal perjalanan beg ni semua...ate aku adalah seorang penumpang...
kesian... 

ni kat bahagian bawah...
kalu bukan kerana lawatan itu hari, jangan harap aku atau kita semua dapat masuk kebahagian ini... 

disini terdapat beberapa pekerja yang sedang mengendalikan sistem pengawasan beg penumpang...
cam yang aku citer kata atas tu... 
ok, satu nasihat yang berguna yang aku dapat masa taklimat itu hari...
kalu korang nak p memana, korang kena pastikan TAGGING yang lama korang buang dahulu...
sebab ni untuk mengelakkan kecelaruan minda oleh mesin untuk membaca kod tagging tu...
sebab mesin bleh jadi pening tau kalu banyak tagging lama kat baggage korang...
nilah salah satu punca yang menyebabkan kelewatan beg sampai kepada penumpang...
sebab bila berlakunya perkara begini, staff ni semua kena buat secara MANUALLY...
hurmm...satu panduan buat semua ye...

cctv yang menunjukkan perjalanan baggage penumpang dari mana ke mana...
giler kewl...sebab masa ni kami semua sedang khusyuk mendengar penerangan oleh pegawai yang berkenaan... 
MAB hanya memprovidekan sistem kepada airlines tau...
derang jugak ada sistem untuk mengesan sama ada barang yang dibawa adalah bahan letupan ataupun tempoyak...kenapa tempoyak...korang fikirlah sendiri...hehehe...

selepas abis mendengar taklimat tadi, kami dibawa menaiki AEROTRAIN untuk menuju ke satelite terminal...
dalam aerotrain...pestime tahuk aku naik aerotrain...dah tu ni pertama kali aku kesini...
umum tau kan, satelite terminal tu untuk perlepasan antarabangsa...
dah tu jugak, buku merah pun takde, so bilanya nak ke luar negara kan...
sib aku baik sebab dapat mengikuti rombongan yang ada ni... 

aerotrain...aku jadi cam orang 'peghak' tahuk...hahaha... 

ok, untuk yang tidak tahu, kat satelite terminal ni terdapat satu KLIA JUNGLE BOARWALK tau...
kiranya terletak ditengah² bangunan ni...
dalamnya ada cam hutan jugak dan terdapat air terjun buatan manusia....
masa kami sampai tu, tak dapat nak masuk ke dalam sebab under construction...
nasib tak baik la kan...
owh ya, pokok² ni semua di tanam dalam sebuah pasu besar punya...
yang mana pasu tu disokong oleh tiang yang tinggi...
ate, kita berada di tingkat 5 kan...so sila imagine sendiri...
kalu yang biasa p perlepasan antarabangsa sure tahu ni... 

ni pandangan dari jauh...kira kalu hujan, ribut petir segala, leh nampak la...
sebab diluarnya tidak berbumbung... 

tak melepaskan peluang untuk mengabadikan kenangan di pintu masuk KLIA JUNGLE BOARDWALK tersebut...dah tu bila lagi aku nak sampai ke sini kan...
nak masuk ke sini sure kena p ke luar negara...
ingat senang² depa nak kasi masuk...huhuhu... 

lepas tu kami diberi masa lebih kurang dalam 10-15 minit untuk membeli belah disini...
giler ko nak beli belah kat sini...baik p KWC kan...hahaha...

dah abis membeli belah bagi mereka yang mahu, kami dibawa ke destinasi seterusnya...
otw balik tu, aku ternampak beberapa buah model aircraft yang sangat besar dipamerkan disitu...
besar sungguh...sure mahal harga satu model ni... 

lepas tu, p balik ke tempat memula masuk sebab nak amik semula pas yang ditinggalkan...
aku yang kepenatan...
pestime ni merayap pakai wedges segala...sakit kaki mak tau...tahu tadi pakai selipar jepun jek...
hahaha...teruk betul... 

ok, kalu korang ternampak kenderaan ni dalam KLIA tu...jangan sesegan untuk menahan dan menumpang kenderaan tersebut...jangan risau sebab BUKAN KENA BAYAR pun...
memang kenderaan ini dikhaskan untuk penumpang di KLIA itu... 

lepas tu kami ke DCA KLIA...
citer selanjutnya bersambung...

notadijariku: siap cakap kat pegawai di MAB tu, bila siap jek bangunan KLIA2 jangan lupa jemput lagi kitaorang datang melawat...mungkin dalam bulan 6-7 tahun depan...insyaallah...

16 comments

Monday, November 26, 2012 10:38:00 AM

wahhhh bestnyeeee...tetibe jd xsabar nak tunggu KLIA2..

Monday, November 26, 2012 10:45:00 AM

cam best.. leh la jejalan ke sn nt.. leh x kak??

Monday, November 26, 2012 10:48:00 AM

syoknya sis

Monday, November 26, 2012 10:59:00 AM

journey yg menarik.
dan info yg berguna utk sy pasal kod tagging tu sbb sy selalu malas nak kopek buang..lepas ni akan lebih peka.

tak sabar pulak nak tgg klia2 siap..

Monday, November 26, 2012 11:10:00 AM

Sonoknye lawatan sambil keje mcm ni....kat opis sy, nan hado le kannnn?

Monday, November 26, 2012 11:29:00 AM

Best jugak ek..saya jd teruja jugak!

Monday, November 26, 2012 11:54:00 AM

asal x ajak saya...tetibe kan...kakakkaka....

Monday, November 26, 2012 11:55:00 AM

lawatan sambil belajar kat sini plak.. :) info2 pasal KLIA.. hmmmm tak larat mak buyong nak jalan..

Monday, November 26, 2012 12:24:00 PM

oo ini lah tempat ko kabo tu ek
menarik gak kan
benda2 yg kite tak terpk bleh masuk

Monday, November 26, 2012 12:26:00 PM

ka..hehe, len kali klu p klia mmg kena pakai selipar jer, xpun falt shoe....

penat gila jln dlm tuh..hehe

Monday, November 26, 2012 1:08:00 PM

wow..informasi yg berguna dan menarik..tq for sharing this to us!!

Monday, November 26, 2012 1:36:00 PM

Best dan besar je nampak...

Monday, November 26, 2012 2:34:00 PM

masz dulu pernah ada buku merah tu untuk ke singapore, tapi masa tu dok JB, so x merasa jugak lah pi area international depature tu kan... naik bas jerk time tu..... haha

dah lama x pi KLIA sejak kerajaan suruh jimat cermat dalam berbelanja, kita pi LCCT jerk noks...

Monday, November 26, 2012 3:21:00 PM

ye la..kalau bukan sbb rombongan, mana leh sampai tempat2 mcm tu..best ...

Monday, November 26, 2012 10:51:00 PM

Bestnyer....banyak maklumat yg berguna untuk di kongsi.....

Tuesday, November 27, 2012 9:10:00 AM

wah detailnya awak menulis :)
kagum saya..mcm buat lawatan tpt keje saya pulak.hehe

kenderaan bernama buggy tu takdenya nak tumpang orang suka suka hati.hanya yg berkenanaan je :)

Post a Comment