Tuesday, November 27, 2012

Menara Kawalan Trafik Udara KLIA


ok, selamat pagi semua...
pepagi ni mari kita teruskan cerita semalam yang tergendala...
kita sambung lawatan ke MENARA KAWALAN TRAFIK UDARA yang terletak di DCA KLIA sana...
walaupun dah hampir 10 tahun aku berkhidmat dengan DCA ni, tapi ini adalah kali pertama aku menaiki menara ni...sebelum ni aku pernah naik menara kawalan trafik udara di DCA penang sahaja...

hurmm...menara ni tak dibuka for anyone...tapi korang digalakkan buat lawatan ke sini...
sekurangnya leh tau gimana mereka beroperasi kan...
dan boleh tau kenapa terjadi flight delay...
jangan tau nak marah jek...ihiks...

ok mari layan gambar sambil bercerita...
maaf kuali gambar agak kurang memuaskan...

pintu masuk...kalu korang ke KLIA sana, sure perasankan dimana terletaknya DCA KLIA ni...berhadapan dengan hotel Pan Pacific...

masa sampai tu, sesambil dok menunggu kawan yang lain...amik gambar dulu berlatar belakangkan tower klia tu...nengoklah senget² badan aku dok amik gambar orang...hehehe...

ok tu dia menaranya...
dengan ketinggian lebih kurang 30 tingkat...
lif disediakan hingga ke tingkat 27...
dan selebihnya menaiki tangga...

masa kami nak naik tu, kami diberi 2 kumpulan...
20 orang dalam setiap kumpulan...
mana boleh naik sekaligus kan...tinggi tuuu...

pintu masuk ke Control Tower...

papan tanda...sila baca...

ni di aras 26...nasib kami baik sebab dapat keluar nengok keadaan sekeliling sebab time tu baru lepas hujan lebat...kalu hujan, pintu ke luar ni tak dibuka...sebab takut angin kuat...
kang melayang korang jatuh kebawah...saper nak tanggungjawab???
erkk, menakutkan...grRRrr
eh lupa sebelah aku tu peserta dari jabatan laut...

KLIA dari atas...

ok, nilah tapak pembinaan KLIA2 yang aku warwarkan tu...
berdekatan dengan laut...

opismate...aku tolong snap gambar depa sahaja...
aku agak gayat jugak...sayup jek nengok ke bawah...
perasaaan tu macam nak terjun jek...pang!!!

seluas pandangan mata...

dapat nengok aircraft yang baru nak take off...

hotel PAN PACIFIC...dari pandangan atas...

dari jauh, aku zoom...aircraft Airbus 380 milik MAS...

lepas bergambar lebih kurang dalam 15 minit gitu, kami menaiki tangga ke tingkat atas...
kat sini ada beberapa orang controller yang sedang menjalankan tugas mereka...
so kita bergambar dahulu...

ni salah seorang controller...dia sedang mengawasi aircraft yang baru nak landing...
tugas controller ni sangat penting...dia sentiasa kena berhubung dengan pilot di luar...
derang adalah bahasa derang...yang aku tau hanya ALFA, BRAVO, CHARLIE, DELTA tu jek...
huhuhu...rugi tul tak belajar jadi controller dulu...hahaha...ada hati tuu...

aircraft yang sedang take off bila dah dapat permission dari controller tersebut...
so pada korang yang kemana mana tu dengan menggunakan kapal terbang kan...
kalu flight korang delay tu, janganlah cepat melatah...
sebab kadang kita sebagai penumpang tahu nak cepattttttt jek, tanpa mengira apa yang sebenarnya berlaku...
erkk, kata kat orang kan, dulu aku pun gitu...tapi bila aku tahu masalah yang sebenarnya aku jadi tau kejaan orang lain...yelah, kerja controller bukannya mudah...derang kena buat keputusan yang tepat dan teliti tau...
pastu kalu flight delay plak, bukan saja² nak delay tau...tapi mungkin berlaku 'kesesakan' di atas sana yang mereka tak boleh elakkan...so sila bawa bersabar...hehehe...
pesanan khidmat masyarakat ini dibawakan oleh erkk...akula tu...

ni plak controller yang mengawasi aircraft yang nak take off...
sesambil tu dia melayan kedatangan kami...
muda lagi wanita ni tau...jeles aku...hahaha...

so mari bergambar di puncak menara...

ini adalah tangga kecemasan...
aku snap dari bawah...dari atas aku gayat nak snap...
kalu berlakunya emergency...korang sanggup tak nak turun???
grRrrr...

lebih kurang dalam setengah jam di atas, kami pun turun ke bawah...sebab giliran satu group lagi naik ke atas...
pepun banyak ilmu yang aku dapat itu hari selain dari pengalaman yang menarik...

so sebelum aku chow, aku tinggalkan korang dengan video dibawah...
korang perhatikan...

Air Traffic Around The World...
yang kuning tu adalah kapal terbang rasanya...kalu salah betulkan aku...
mengikut pergerakan matahari...
sesak bukan???

ni tower kat DCA Pulau Pinang...takdleh setinggi tower di DCA KLIA kan...

sekian...

notadijariku: aku ingat satu hari nanti, aku nak buat lawatan ke sini untuk para blogger plak...
tapi ada ke yang berminat??? erkk...ate ramai yang lebih minat untuk shopping kan...
hurmm...

13 comments

Tuesday, November 27, 2012 9:04:00 AM

la bila dtg ni?
rugi tak dapat jumpa
saya kat terminal klia tu je pun
ada kawan keje kat dca tu dia PA..

Tuesday, November 27, 2012 9:12:00 AM

kak, sy nak!!! cam best je..

kak, klu emegensi tu, mmg xde la nk ikut tangga, terjun je kot.. hahaha

Tuesday, November 27, 2012 9:25:00 AM

*angkattangan* nak ikuttttt.

ohh begitu ceritanya..kot sebelum ni tau naik kapal tebang je..lambat sikit hangin..ok,lepas ni sy akan lebih banyak bersabar.bukan mudah nak handle benda ni kan..mmg mak kagum sgt org yg kerja dlm bidang ni.

Tuesday, November 27, 2012 9:36:00 AM

dah macam kunang-kunang plak bila tgk video tu...x sangka plak sesak sampai macam tu sekali ek...

Tuesday, November 27, 2012 9:44:00 AM

huhuhuhu...gayatnya...x sanggup rasanya nak turun ikut tangga luar tu kalau emergency...

Tuesday, November 27, 2012 10:27:00 AM

Nk ikut gak.....mst best kan......

Tuesday, November 27, 2012 11:34:00 AM

bestnya..dpt peluang melawat sini..minat gk tmpt lawatan gini? Izan nk buat ye? nk join..hikss...

penah naik menara alor setar then menara di Shiang Hai..tu paling tiggi penah nek..hehe

#izan nk trn png ye?

Tuesday, November 27, 2012 12:01:00 PM

kite pun penah naik menara..menara TM..wahahahaha

Tuesday, November 27, 2012 12:22:00 PM

bestnyer dapat masuk situ..... nak ikuttttt

Tuesday, November 27, 2012 1:48:00 PM

emm...tengok menara DCA ni teringat cite korea Yes Captain tu..kan hero kedua tu keje DCA..heheh

Tuesday, November 27, 2012 8:07:00 PM

Adui tingginya ..tak gayat ke tengok ke baWAH TU DEK!..Sept 2012 etuza dan isteri serta anak ada ke KLIA ..besarnya...Lapangan Antarabangsa katakan ya..

Tuesday, November 27, 2012 8:09:00 PM

http://ezawarna-warnakehidupan-etuza.blogspot.com/
kliklah ya done follow..

Wednesday, March 30, 2016 3:39:00 PM

hai, saya baru terjumpa blog awak berkenaan dca klia ni. Boleh saya dapatkan contact number dca klia? sebab saya nak buat academic visit ke sana. Boleh contact saya di 0197726962 / nshaheera1@gmail.com

Post a Comment