Monday, December 3, 2012

Buah-Buahan Dari Kampung


pagi semalam mak ada kol...tanya aku ada kat rumah jek...
aku jawab ada jek, kakde tak p mana pung...
tetiba mak cakap, dia nak singgah kerumah...
wahh, gembira hati bukan kepalang...yelah lama tak jumpa ngan mak...
huhuhu...ni maknanya lama aku tak balik kampung kan..
erkk...ok abaikan...
mak kata di ada urusan di kl...so datanglah menyinggah umah anak² jap...
ok, siap pesan kat mak, jangan lupa bawa MANGGIS...sebab itu hari last aku balik jengka, aku nengok pokok manggis kat rumah mak tu lebat berbuah...
aku ni nunggu mak bitau yang manggis dah masak, memang aku nak balik kutip cam tahun tahun sudah...
aku addict more to manggis than rambutan...

so tengah semalam lebih kurang jam 12 gitu mak pun sampai...
eh tu pun hubby p amik kat Hospital Serdang...sebab driver mak salah jalan..
takut nak pusing balik kang, masuk MRR2 semula kang...
hewhewhew...takpelah, janji mak sampai...

so nilah hasil yang mak bawak dari kampung...
terkejut aku nengok, berkotak² berplastik² tau...

dalam satu plastik ada buah manggis dan buah nam nam... 

ada 3 biji durian...mak kata ni pokok kat kebun atas bukit kat rumah tu...
aku dah ingat² lupa akan kebun nan satu ni...
dulu masa kecik² selalu jugak ke kebun ni...
tapi tak sangka plak tahun ni durian kat kebun tu menjadi...
alhamdulillah...kata mak sema anak² yang lain dah merasa...
tinggal aku sorang jek yang belum...sian, macam aku ni dok kat oversea dah...
alahaii... 

rupanya sebesen mak bawa manggis dari rumah...
dipetik dari pokok manggis yang berada si sekitar rumah...
kalu aku balik, sure aku sendiri yang panjat petik buah manggis ni...
hehehe... 

2 kotak rambutan...ada rambutan gula batu dan rambutan gading..
tapi aku tak gemar sangat buah rambutan ni..
so sekotak aku dah bawa ke opis...
eh dalam plastik tu adalah sebiji cempedak...
mekasih mak... 

dan sebekas buah nam nam... 
nak nengok lebih lanjut sal buah ni...baca entry INI...aku dah pernah citer kan sebelum ni...

sukanya dapat makan hasil buahan dari kebun sendiri...
puas...terutama dapat makan durian tu...
isinya lemak manis...suka suka..
alhamdulillah...

18 comments

Monday, December 03, 2012 10:28:00 AM

syok kan musim buah

Monday, December 03, 2012 10:42:00 AM

akak, nk buah nam nam tu pelisssss..

Monday, December 03, 2012 11:01:00 AM

wahh sedapnyeeeee..

kiter panggil buah katak puru yg bawah sekali tu..hehe..

salam kenal :)

Monday, December 03, 2012 11:05:00 AM

Pergh! Sedap nye manggis!

Monday, December 03, 2012 11:24:00 AM

kakak....sedapnye manggis..feveret kite jugak..kalau dh ade manggis mmg xkan pandang dh buah lain...hehehe

Monday, December 03, 2012 11:40:00 AM

ya Allah..terliur ceq!!

Monday, December 03, 2012 12:04:00 PM

buah nam nam tu mcm mana makannya?

Monday, December 03, 2012 12:13:00 PM

Nak sikit.

Buah nam nam..tak pernah makan.

Monday, December 03, 2012 12:17:00 PM

Sedapnya! Saya pun nak deghoyan!!! Buah nam-nam? Sy tak nah dgr. Tak nah tgk. Sedap tak?

Monday, December 03, 2012 12:44:00 PM

SEDAPNYEEEEEEE...
kalau cm ni kak tak yah gi Maha dah. maha kat uma jeeeeee

Monday, December 03, 2012 12:57:00 PM

wah sedapnyer buah mete...sy pun suka gok...tak merasa lg tahun ni

Monday, December 03, 2012 1:28:00 PM

makcik... sy pun nak buah gak.... sedapnye hasil kbun sendiri...

Monday, December 03, 2012 2:18:00 PM

T_T ... kita takde dusun...

Monday, December 03, 2012 3:02:00 PM

untung nye ko
manggis tu lama aku x makan :(

Monday, December 03, 2012 4:29:00 PM

adoiyaiii ni rasa nak balik kampung mertua lagi ni.. sana musim gak tu.. hahaahah

Monday, December 03, 2012 4:55:00 PM

sedapnya...
best ada kebun sendiri

Tuesday, December 04, 2012 9:44:00 AM

sedapnya buah nam nam. dh lama sgt tak mkn. meh pos kat aku skit...

Tuesday, December 04, 2012 3:01:00 PM

semua tu feveret ya.......sedapnyer.......

Post a Comment