Friday, December 14, 2012

Cantik Itu Subjektif


hurmm..dah petang pun...rehat hari ni aku tak kemana...
just kemas bilik sendiri dan merayap di alam maya...
hari ni tetiba terpanggil aku nak bercerita pasal CANTIK...
owhh bagi aku cantik itu adalah subjektif ok...
kenapa mesti cantik???

memetik kata pemenang Miss Universe Malaysia 2013 - Carey Ng...
" Kecantikan dimiliki setiap insan, tetapi sesetengahnya mungkin mempunyai bakat dari sudut fizikal"

ye seme orang cantik...cuma kecantikan orang tu dinilai dari pandangan yang berbeza...
kita cantik bukan???
saper setuju sila angkat tangan...

terpanggil aku nak citer pasal cantik ni sebab itu hari aku ada terbaca kat satu page mana tah...
aku pun dah lupa...mungkin faktor usia...
dok mengutuk, mencerca bagai si Nadiya Nissa yang memegang watak Ain Hawani dalam drama adam hawa tu...
sebabnya si NN tu tak cantik pada pandangan mata mereka...
tak cantik nak digandingkan dengan hero Malaya si AA tu...
alahaii, kadang aku rasa orang cam gini punyai narrow minded la...
dia tak tau ke yang cantik itu subjektif...
jangan mudah menilai orang dengan paras rupa segala...
kerana terangan kita tahu yang wajah cantik atau tidak bukan kuasa kita...
itu adalah anugerah dari Allah...
hai, takkan nak buat plastik surgery kut semata nak kelihatan cantik dan layak bergandingan dengan AA yang sedap mata memandang tu...ye aku admit dia ensem...
suka???
ingat tak kes suami di china yang menyaman isterinya sebab melahirkan bayi yang hodoh pada pandangan mata dia...dah rupanya terbongkar cerita yang isteri dia ni pernah buat plastik surgeri...
erkk...tak memasal kan...

kadang bila kita nak mempertikaikan tentang kecantikan seseorang, cuba cermin diri, hiasi peribadi sendiri....
kalu kita berada di tempat NN, adakah kita cantik??? dan adakah kita selayaknya berdiri disebelah AA lantas menjadi heroinnya???
terdetik dihati kecil aku, nasib baik DH itu dalam kategori cantik...dan takde orang nak pertikaikan tentang dia layak atau tidak menjadi suri di hati AA...
sah le kalu DH tu tak lawa...tak cantik...sah sah kena maki dengan mereka yang iri hati...
owhh pliss...tak paham aku dengan sikap yang sebegini...
sila faham, AA bukan milik kita...ihikss...

try to be more open minded kan...
kadang kadang bagi aku, cantik tu sangat subjektif...
dan kadang agak sukar untuk dihuraikan dengan kata²...
ce tanya suami sendiri...apa kita ni cantik ke idak...
sure suami akan kata cantik...pastu tak puashati dengan jawapan si suami...
ce tanya lagi...kat mana cantiknya sayang...tanya si isteri...
kadang sampai si suami speechless tak tahu nak bagi jawapan apa...
betul bukan...sebab cantik itu subjektif...
walaupun buruk dipandang mata orang...tapi pada pandangan mata mereka yang kenal erti cantik...
mereka tahu dimana kecantikan itu berada...
hurmm...make me thinking about something...


dulu masa zaman remaja...aku teringin jadi cantik...jadi pelajar yang popular...
yang punya ramai peminat...tapi time tu, kalu kita tak cantik, takkan menjadi perhatian ramai kan...
bodoh pulak bila difikir balik...eh itu zaman remaja...
zaman baru nak mengenal erti cinta...
(O_O)


aku just boleh sentuh sal subjektif jek...sal orang cantik tapi perangai, bakat tak seiring ke apa, itu terlalu mendalam...aku kena amik masa agak lama gak nak buat karangan yang berjela dengan point² yang boleh diterima orang...hahaha, bajet macam aku ni penulis...pang!!!

oklah, ni just my two sen....korang nak setuju ke, tak setuju ke...
terpulang...sebab aku tau aku tak cantik...aku tau aku tak lawa...
dan aku tau, kalu aku adalah NN sah aku la yang akan jadi bahan makian, bahan cacian peminat AA di luar sana...sebab apa, sebabnya aku tak cantik...
eh kan dah kata cantik itu subjektif...
cantik itu bukan dipandangan hanya di paras rupa...
hehehe....

KECANTIKAN ITU DIMILIKI OLEH SETIAP INSAN...

agreed??? push up your hand....

daaaa...

13 comments

Friday, December 14, 2012 2:20:00 PM

Cantik tu dari pelbagai segi.Ain Hawani..manis sedap mata memandang.

Friday, December 14, 2012 2:38:00 PM

X baik diaorang cerca ciptaan ALLAH..siapalah kita nak menilai nya kecantikan rupa paras org ni kan....cantik nyer akhalak diaorang yeeee? (perli neh..hehe)

biarlah buruk di mata manusia...tp cantik di sisi Allah

Friday, December 14, 2012 2:50:00 PM

setuju!!! *angkt dedua tgn tinggi²*

diorg cume tgk luaran..xtgk akan kelebihan lain.. manusia kannn

Friday, December 14, 2012 3:25:00 PM

eh ada la orang kutuk bini AA tu.katanya 'gigi ke depan'pdhal mata aku tengok diana tu lawa je.jeles kot..aku kdg2 baca blog gosip ni pelik dgn pengomen..dtg dr dunia mana agaknya..semua org tak kena dimata mereka

Friday, December 14, 2012 3:27:00 PM

Uit...emo jap...
Emo sungguh bila ada yg pertikai hal2 cantik nie..cantik ke xcantik ke jgn la kutuk2...

Pada si kaki kutuk tu Dr dok mengutuk xcantik tu, pe kata sponsor org yg cantik tu produk kecantikan dpt pahala dr dok kutuk menambah dosa...

Friday, December 14, 2012 3:43:00 PM

mak jemah sokong

Friday, December 14, 2012 3:52:00 PM

Tapi apapun nak jadi artis tetap kena ada rupa.. itu memang tiada siapa boleh dinafikan...! so nak jadi artis kena cermin diri dulu.. klu tak... ibarat kata pepatah ingatkan panas sampai ke petang rupanya hujan di tengahari (hahahaha..ada kena mengena ke pepatah tu.. hentam jekla..)

note : Sedar diri sendiri..sebab tu akak tak jadi artis.. kih kh kih...

Friday, December 14, 2012 3:53:00 PM

tapi nak gak baca web tu mot.. hik hik (bz body jap)

Friday, December 14, 2012 3:56:00 PM

setiap org ada kecantikan masing2. tapi dah jd lumrah kita akan cpt menilai dr segi luaran sblm tau dalaman seseorang sbb cantik bkn sj dr rupa paras tapi kecantikan yang sejati datang dari hati ;)

Friday, December 14, 2012 4:31:00 PM

weh Nadiya Nisa tu cantik laaa.. sapa kata tak cantik? Haihhh, nak cantik setara mana lagi?

Ai tak cantik, masa sekolah, tp jd gak perhatian, sebab nama.

So tips nak jd popular, sila tukar nama pelik2 ok haahahah

Friday, December 14, 2012 5:19:00 PM

kita pernah jumpa dia berdepan..lawa la dia..sapa kata tak cantik

Saturday, December 15, 2012 3:03:00 AM

kecantikan itu bermula dari dalam..

Monday, December 17, 2012 2:46:00 PM

rupa xpenting...janji bakat
klw bakat meletop
org lupe pasal rupa
Rupa ni satu bonus je..beto tu xensem bole je jd hero bganding ngan lisa lagi

Post a Comment