Monday, December 10, 2012

Pelanggan Yang Dihormati...


hurmm...aku baru balik dari p pos laju courier ni...kat presint 3 sana...
kalu ikutkan malas tul nak keluar...tapi memandangkan ada sesuatu yang perlu dipos, so gagahkan jua.... 
sampai kaunter pos nengok ada banyak betul barang kastemer yang hendak di'lajukan' so sila berbaris...
boleh tak sedar bila sampai giliran sendiri...
mana taknya, si kerani kaunter pos tu hanya menguis jek barang yang aku nak pos...
tanpa bangun dari dudukkan...ok maybe dia berat bontot...
dan tanpa ada secalit senyuman di wajahnya...(ok, maybe dia masih monday blues)...
kedengaran cuma jumlah bayaran sahaja...
selesai pemulangan baki, aku terus beredar...
eh lupa plak aku nak ucap terima kasih...
huh, mana taknya, nengokkan wajahnya yang masam itu...
rasa agak kurang sesuai dia menjadi gadis frontliner...huhuhu....

teringat masa aku jadi cashier di pasaraya Giant kat Seksyen 13 dahulu...
walau gundah gulana beraja dalam hati...
senyum tetap di wajah...
walau berat mana bontot nak dilanding...
namun, kaki harus digagahi...ok sila berdiri...
nostalgia lama kembali menerjah...

(^_^)

sebagai seorang pelanggan kan, aku kan paling pantang dengan cashier yang sibukkk sangat nak berborak dengan rakan seperjuangan sambil meng'scan barang...
nak nak bila aku berada dalam situasi 'in hurry'...
rasa nak membebel time tu jugak...
mana taknya, tak boleh nak tunggu, nak jugak bergosip dengan 'packer' rakan di sebelah...
hangin tauk...kut ye pun sila scan barang kastemer terlebih dahulu sebelum nak chitchat ngan rakan sebelah...
so takdelah timbul hangin dihati pelanggan...
ok siapa pernah hadapi situasi macam ni???

satu lagi dengan cashier yang suka mencampur adukkan barang basah dengan barang kering...
kalu takat campurkan barang kering dengan toiletteries aku leh terima lagi...
no hal punya, sebab aku pun tak suka memperbanyakkan 'koleksi' plastik dirumah...
tapi bila dah campur ayam, ikan, itik, segala dalam satu plastik dengan toileteries, owhh yang ni memang aku hangin...kut ye pun nak jimat plastik , sila berhagak ye...
bila aku hadapi situasi macam gini, dan dan tu jugak aku keluarkan barang berkenaan dan masukkan ke dalam plastik yang lain...dulik la kalu cashier tu nak buat muka ke apa...
hallo, aku pun pernah jadi cashier tau....
aku tau gimana tekanan kerja...hehehe...

kadang kadang kita sebagai pelanggan tak boleh sangat nak banyak bunyi kan...
cam bila aku hadapi dengan packer yang suka membazir plastik, aku rasa baik aku yang pack barang sendiri...selalu jugak aku buat cam gini...sampai hubby selalu kata, dah dah la tu, sayang bukan cashier lagi...hehehe...eh eh tu pun salah ek... :P

aku paham kadang seorang cashier tu kena keje dari jam 8 pagi hingga jam 10 malam dari mula pasaraya dibuka dan sehingga pasaraya ditutup...dan kena berdiri semasa dikaunter...
aku pernah kena keje cam gini...sampai ada satu masa tu, dek kerana terlalu penat, aku pernah 'suspend' kaunter aku hingga berjam lamanya sementara aku merayap ke department lain dalam pasaraya tu...
hehehe, hinggalah nama aku dipagging...
sib baik time tu ada affair ngan pengurus cashier...tu yang bleh mengular sesuka hati tu...
hahaha...owhh itu cerita dulu...
sekarang citer sekarang...
pengalaman mendewasakan kita kan...kalau kita tak berada dalam situasi pekerjaan seseorang, kita takkan tau pun apa masalah yang mereka hadapi...
macam yang pernah aku citer pasal pekerjaan trafik udara dulu la...
asal flight delay jek nak ngamuk kan...

so kesimpulan dari citer aku ni...
please la, CUSTOMER NOT ALWAYS RIGHT ok...hahaha....

5 comments

Monday, December 10, 2012 12:20:00 PM

pengalaman mengajar kita

Monday, December 10, 2012 12:27:00 PM

saya klo G ngan akob tempat gitoo jumpe lak muka ketat gitoo...mmmmm...mengumpat ngan akob la makannyer..mmmm...sy mmg plg pantang kiter bukan main lg..senyum mcm pijak semut x mati..dier muka ketat mcm x jumpe spanar..mmmm...saya dolu keje carrefour pon mcm akak gak

Monday, December 10, 2012 12:44:00 PM

hah, mmg pantang sy sesama cashier duk berborak.. haihhh.. pastu careless.. pernah sy g parkson, cashier berborak, pastu tak punch satu brg ni, sudahnya bila sy kuar, berbunyi la gate tu.. malu wooooooo

Monday, December 10, 2012 2:27:00 PM

hmmm slalu nye mood aku yg main peranan ... mood baik ..aku wat tatau je klu mood tak baik mmg aku amuk time tu jugak tak kira pe pun.... hahahahha

Monday, December 10, 2012 7:27:00 PM

hehe..setuju..mcm2 ragam manusia la dpt tgok ek kli jd cashier..huhu

Post a Comment