Friday, February 15, 2013

Bukan Begini Caranya


ok, kembali mood nak bercerita...
cerita pasal kejadian yang berlaku di kawasan rukuntetangga di mana tempat aku tinggal sekarang ni...
kalu tak salah aku kejadian ni berlaku pada hari jumaat yang lepas...
dan ini adalah kejadian yang BERULANG...bukan kali pertama ok!!!

hari jumaat lepas tu aku half day...ada hal yang perlu dibereskan...
so cam biasa, balik rumah naik lif, tekan level rumah...kuar lif...masa nak menuju ke pintu rumah tu, tetiba terdetik nak jenguk dan bukak pintu dimana paip utama berada kan...
sebab ritu pernah terjumpa SAMPAH yang dibuang oleh penduduk yang tiada kesedaran sivik kat sini...
sekali bukak..amik ko...tepat sangkaan aku...
memang ada SAMPAH disitu...
mulalah perasan amarah menyirap serta merta...mana taknya...
kan aku dah kata ini adalah kejadian berULANG...so dah 2-3 kali ianya berlaku...

masa memula perasan perkara cam gini berlaku kan...aku ada terhidu bau busuk bila keluar dari rumah...
puaslah dok cari dari mana datangnya bau tu..
tetiba bila bukak pintu paip utama ni...sekali  nengok ada 2-3 plastik sampah + pampers budak² dilonggokkann dalam tu...
adeh, menyirap aku tau...
aku SYAK ni sure kerja budak² kut...
dan aku syak lagi...sure dari rumah di tingkat atas dari rumah aku...yelah, takkan orang tingkat bawah rajin nak naik ke atas semata nak 'buang' sampah kat sini kan...
dan aku syak kali ketiga, ownernya ada anak kecik berdasarkan pampers yang ada dalam tu...

tah la weii, cuba jugak cari bukti dari mana datangnya sampah ni...
kut la ada surat menyurat ke dalam plastik sampah tu kan...
tapi hampa...TIADA...
tapi tulah, kut ye pun, tolong jangan buat perkara cam gini...
seme rumah ada sampah kan...dan tak seme orang rajin nak buang sampah orang lain...
dek kerana sikap kePERIHATINAN aku ni tinggi...aku jugak yang TOLONG buangkan sampah ni...
dah tu, nak biarkan??? makin mendatangkan bau busuk jek kan...
nak harapkan orang lain??? hellooooo...duduk umah jenis 'merpati' ni kadang ada sikap semangat kejiranan...kadang...hurmm...mu pikir la sendiri kan...
aku ni jiran sebelah, depan rumah kiri kanan pun jarang nampak...hewww...sumbong...
saper sumbong??? aku lah tu...kan???

nengok tu, ada sampah tersembunyi....
kalu tiada yang perasan, sah, makin berbaulah sampah ini...

bukan begini caranya kan... 

aku harap sangat siapa pun yang melakukan perkara cam gini...punya kesedaran SIVIK yang tinggi...
walaupun pelaku adalah kanak-kanak mahupun orang dewasa...
ingat, sampah kita, kitalah yang buang...
bukan susah mana pun nak buang sampah kat tempat buang sampah yang diKHASkan tu...
tu pun malas...kalu suh buang kat tempat pelupusan sampah...lagi malas la kut...
haiyaa....

so, nasihat aku...JANGAN SUKA MEMBUANG SAMPAH DI MERATA RATA TEMPAT...ITU DAH MENYUSAHKAN ORANG LAIN...hewwww...
pesanan khidmat masyarakat ni dibawa oleh CM...weeEEeee.....

12 comments

Friday, February 15, 2013 1:16:00 PM

eeeee..tetibe geram jugak nie...nnt kakak hendap sape yg buang kat situ...kurang kesedaran sivik betul..

Friday, February 15, 2013 1:42:00 PM

ish...xda sivik punya orang..sengal!

p/s: kak, fm kita lupa beli..hehe, utk diri sndiri pun lupa...adoih...blurr

Friday, February 15, 2013 1:50:00 PM

Perkara biasa kat rumah merpati...iru org xde otak tu

Friday, February 15, 2013 2:17:00 PM

alahai, ada lagi manusia yang xder sivik ni yerk, ingatkan zaman dah moden, orang makin maju.. upenyer tidak..

isk, besar pahala izan tolong buangkan sampah orang xder sivik tu kan.. ameen

Friday, February 15, 2013 2:32:00 PM

blok kt uma ni penah ada kejadian gini. tp rukun tetangga tu gagah buka sampah2 cari resit n tayang kt board..

padan r muka dh kantoi

Friday, February 15, 2013 2:54:00 PM

kuajo sgt tau..

Friday, February 15, 2013 3:14:00 PM

kat blok sy pun ada camni gak..tensen tau..

Friday, February 15, 2013 3:34:00 PM

mmg sengal la dorang ni kan kak

Friday, February 15, 2013 5:00:00 PM

aduhh pandai betul mereka buang kat ceruk tuu ye
hurmm sbb ada org sebaik ko dik , tolong buangkan sbb x sedap hidung kita , kalau tidak ,berbauu lah

aduhaiii kenapa ada manusia x tahu malu macam nie .. leh lak letak kat situ , x der tong sampah besar ke dik kat setiap tingkat .. huhuh
memang pemalas betul org tuu !

Friday, February 15, 2013 11:37:00 PM

Pemalasnyerrrrr......geram lak ya tgk....

Saturday, February 16, 2013 10:55:00 AM

ee grmnye tgk akk cuba tulis nota bg amaran skit jgn buang smpah kat situ pastu akk tampal la kat paip tuh...

Monday, February 18, 2013 5:04:00 AM

kalau jadi kat bunda pun bunda bengang...memang jelas keje dorang yg rendah kesedaran sivik ni..:(

Post a Comment