Tuesday, March 5, 2013

Bila Si Anak Minta Nasi


Hurm..malam tadi baru bajet nak berehat panjang dari memasak...
ceh, macamlah hari hari aku memasak kan...nengok keadaan la... dan atas permintaan baru aku memasak...

tapi tetiba malam tadi si bujang rekues nak makan nasi la pulak...
sayu jek suara minta nasi...mana aku nak cari nasi...kalu nak jugak kena masak la...
pastu dah ada nasi...takkan aku nak mengKARI malam malam pulak...
abam ni pun...lapar lah tu...

so aku putar soklan...tanya dia, ibu goreng mee boleh???
terus angguk lelaju...sukalah tu, kata makanan feberet dia kan...

terus buka peti, capai apa yang ada...nasib baik mee goreng aku dah siap rebus kan...
sebab bajet nak goreng mee untuk bekal dia pagi esoknya...
dah anak minta nak makan, terpaksalah goreng separuh dulu...
selebihnya goreng pagi esok pulak...

iye, setiap mee yang aku goreng tu kan, aku akan basuh kemudian rebus terlebih dahulu secara ala kadar...
korang pun tau kan, mee ni kan banyak kapur...
sebab tu kalu p makan di luar, bila anak minta makan mee goreng rasa macam susah sangat nak kasi...
kalu boleh suh dia makan menda lain...
sebab aku tau, makanan di luar jarang la meenya direbus terlebih dahulu...
aku pernah nengok diorang masak secara live kat pasar malam...
potong plastik mee kuning tu, terus masuk dalam kuali...
erkk...basuh pun tidak...so macam mana gitu???
kapur weiii...kapur...

happy dia dapat makan mee goreng...siap tanya ada lagi ke dak...
alahaii, abam weii...makan la perabis dulu...
dah abis, baru ibu tambah...

walaupun hanya mee goreng kosong...dia tetap berselera....
dua pinggan dia makan seorang...
time dia makan, kena bukak baju sebab berpeluh tak hengat nanti kang...

anak nak makan, gigihlah memasak...
janji dia kenyang...no complain at all...

tapi just terdengar pujian...
uhhh, sedapnya buu...erkk...ayat amik hati ke ikhlas tu bam...
hehehe...

notadijariku: nampaknya memang kena ada stok mee kuning dalam peti es tu...hurmm...untukmu wahai anak...

13 comments

Tuesday, March 05, 2013 2:23:00 PM

seronoknya tgk dia selera makan.. anak sy susah,, memilih.. makin lama kmakin kurus.. puas beli vitamin mcm2..

Tuesday, March 05, 2013 2:25:00 PM

kalau anak request nk makan maskan air tgn kite sure xleh nk tolak

Tuesday, March 05, 2013 2:29:00 PM

hehe kul brp masak ni wei??

penah aku masak 2pagi si nasrul minta aku masak dia sayur pucuk tuh.. pulak tu xmo masak jenis cincai2 campak2.. mau kekdah sopan, tertib n isinye meriah gitu.. cerewet!

Tuesday, March 05, 2013 2:36:00 PM

dah la mkn sendrik ... pastu byk plak tu ... gile besh kan ... anak aku ..mkn kena paksa

Tuesday, March 05, 2013 3:19:00 PM

kalau anak berselera mkn mak pun jd bersemangat nak msk..

kak,beli la sorang satu..hehe..

Tuesday, March 05, 2013 3:23:00 PM

mmg kena cuci bersih2 mee kuning tu

Tuesday, March 05, 2013 3:52:00 PM

Ololololo...sy suke betul tgk anak2 yg berselera mcm abam ni. Lagi suke bile ade pic die berlenggeng mcm ni. Hahahahahah! Siap puji sedap lagi. Bijaknya abam! Tapi, awak mmg tak msk ke malam smlm?

Sy jarang sgt msk mi. Suami tak bape suke. Klu mkn mi sup ke, mi kari ke, sy selalu ganti dgn spageti. Aydin lak mmg penggemar mi. Semua jenis mi, dia suka. Sbb tu sy tak isau klu die teringin nak mkn mi grg mcm abam ni sbb dia balun je spageti tu. Asalkan ghupenya mcm mi. Hehehehehehe!

Tuesday, March 05, 2013 4:06:00 PM

berselera sungguh tengok die makan....

Tuesday, March 05, 2013 11:01:00 PM

Pasni ya rebus dulu la mee tu..biasa basuh je....seleranyer abam mkn....

Tuesday, March 05, 2013 11:38:00 PM

Klu tukar pd mknn lain die takmo ke?
Roti ke sandwich ke apa2 la
Mi tu byk asid borik

Wednesday, March 06, 2013 7:41:00 AM

abam..abam..berselera betul tu.. apapun ibu masak sedap ye... ^_^.. clever!

Wednesday, March 06, 2013 7:56:00 AM

ohoii..terliuq tgok aban mkn..auntie dah lama xjmah mee..huhu..takut aish yg kembung..huhu

Wednesday, March 06, 2013 9:43:00 AM

suke abam ye..kite xleh la makan mee yg kelat2 tuh..selalu kene tau..jenis tukang msk malas nak rebus..potong stim je..

Post a Comment