Monday, March 11, 2013

Sedih?...Marah?...Atau Sebenarnya Geram?



Hurm...kadang tak tau macam mana nak mulakan cerita...atau semakin hari aku  yang semakin tak pandai nak bercerita kan...huhuh...takpe i will try my best lah...ceh...macam budak baru belajar nak berblog kekdahnya...hehehe...

(^___^)

Ok...umum tahu anak dara besar aku dah berumur 6tahun kan...dan sekarang sedang belajar di TADIKA ISLAM AL-HIDAYAH sana...jadi bila dah mula belajar...mestilah ada alat tulis kan...
dan yang pasti akulah yang paling beria dalam bab membeli alat tulis ni...
pendek kata pantang ke kedai buku...ada je alat tulis BARU untuk si anak...
panjang plak kata dah jadi satu pembaziran pun ye...
yelah banyak kut alat tulis kat rumah tu kan...
ada yang dibeli sendiri dan ada juga adiah dari pihak tadika dan kawan2...
tapi tulah ibu yang TERUJA nak membeli sebenarnya...
mana taknya aku ni anak orang susah...
nak beli pensel sebatang pun susah...apatah alatan lain...pemadam ke...pembaris ke...
ada pun bekas pensel pun dijahit sendiri...
sebab tu skang bila nampak alat tulis yang menarik aku jadi tertarik nak beli untuk si anak...
tu belum lagi yang direkues oleh si anak...

Tapi kadang jadi sedih jugak...tiap hari wat spot cek beg sekolah anak...nengok alat tulis yang dibekalkan semakin hari semakin berkurangan...pensel dari 3 batang dah tinggal sebatang jek...pembaris pulak entah kemana...pemadam pun dah tinggal separuh...eh geram pun ada...tu belum lagi aku bercerita pasal pensel warna...ha yang ni pun satu hal kut...hailah anak...untunglah kamu sekarang...nak apa ibu belikan...sebab ibu taknak kamu rasa terpinggir dikalangan kawan2...tapi semakin hari pensel warna kamu makin kontot...makin tinggal sikit...apa cerita kan?sedekah kat kengkawan ke?alahai...satu hal lagi suka bawa balik barangan kawan lain...bila ditanya dikatanya kawan yang beri...yang ni memang aku tak suka...pemurah sungguh kawan kamu ye nak...ibu tak percaya ok...

So...korang yang ada anak yang dah bertadika/bersekolah ni kan...pernah tak alami perkara macam aku ni ...apa perasaan korang?sedih?geram?atau marah? Jauh disudut hati...aku sedih sebenarnya...sebab mereka kurang menghargai kan...tapi tulah anak baru 6 tahun je pun...nak marah berlebihan paham ke mereka dengan kesusahan yang ibu mereka alami dahulu...tentulah tidak kan...yang mereka tahu...apa yang mereka nak akan TERSEDIA...tak macam kita dulu...nak minta sesuatu dari mak...dari ayah...rasa tercekik nak meminta...ada pun pakai jelah mana yang ada...hurm...

Dah berbakul aku nasihatkan kakak...jaga alat tulis...dah guna letak balik dalam beg...kadang dia ingat...kadang dia lupa...nama pun budak2...akal mereka masih terbatas kan...aku tak minta lebih...andai suatu hari nanti kakak terbaca luahan hati ibu ni...ibu nak kakak tahu...bukan senang nak dapatkan sesuatu...dan kita kena berusaha untuk mendapatkannya...so hargailah nak apa yang kita ada..rezeki tidak datang bergolek ye sayang...

Hurm...ok...ok...dan jauh aku melalut ni...padahal nak cite pasal alat tulis anak2 yang makin hari makin susut tu je pun kan...huhuhu...

Sekian...rasa macam tulis esei pun ada...khenn?...

21 comments

Monday, March 11, 2013 2:36:00 PM

Mcm sy ms kecik2 dulu la. Sokmo brg hilang. Mak ayah beli baru, sy g ilangkan semua. Mmmmm...

Monday, March 11, 2013 2:40:00 PM

ye la kan

Monday, March 11, 2013 2:40:00 PM

:)

Monday, March 11, 2013 3:04:00 PM

Salam kenal. Rasanya ini terjadi pada semua kanak2n masa pra sekolah.

Monday, March 11, 2013 3:05:00 PM

Samo je la maksaklahnya cik mot! Hari2 bebelkan anak pasal pemadam pensel ni.. tp gitu jugak la. Mlm2 cek tgk pemadam kita bg gebuuu je.. tgk dh tebelah 2. Pensel 5 jd 2.. tu pon tumpul kontot2 je. Itu hari marah anak ckp "pegi sekolah x mkn nasik yeh? Mkn pemadam dgn pensel yeh?" tapi gitu jugaklah..
Takpo lah cik mot.. kita buat je yg terbaik utk anak.. :)

Monday, March 11, 2013 3:06:00 PM

tadika hadif dah provided semua alat tulis so tak payah bawak ape2.. lenggang kangkung je la.. sediakan alat tulis kat umah jer

Monday, March 11, 2013 3:08:00 PM

Budak² bila dah banyak gitu la jadinya.. anak² aku pon sama.. last² aku bagi amaran.. "HILANG 1 BARANG, 1 ROTAN".. alhamdullilah start aku cakap gitu xhilang dah.. hahhaa

Monday, March 11, 2013 3:09:00 PM

mcm bende sama jadi kat anak2 buah kite je..kadang dieorg kate kwn2 amek la ape laaa..tuh yg makin susut tu segala brg2..

Monday, March 11, 2013 3:11:00 PM

masa anak2 aku tadika..semua disediakan...bila dah darjah 1 je kena ada dlm beg....

meh aku share pula ttg anak2 aku...aku belajar pun dari yg lebih tua dan berpengalaman...

maklumlah aku pun org susah....walau dulu2 tak pernah pun disenaraikan dpt biasiswa..dari kecik sampai la dewasa...xde de biasiswa bagainye... PA n MA sahaja..

owh lupa nak sharing..

skrg ni aku dah didik anak2 aku menambung..(aclty menambung dah lama) tapi menambung utk beli brg sendiri.....kononnye nak pensil kaler...aku suh dia kumpul duit sdri..sbb aku ckp..bila mama beli...abg danish n baby tanak jaga...jadi beli sendiri...

dari situ apa2 mereka nak beli..mereka simpan duit.....

itu sahaja perkongsian ku

Monday, March 11, 2013 3:16:00 PM

yg sara depan mata ya ni kak,hari2 kata pemadam hilang,padahal suka sangat pakai pemadam baru...

budak2 kt pra ni mmg cikgunyer dah pesan mmg x bagi pakai barang kawan2 lain,klu tak bawa alat tulis mintak kt ya je...

sabar je la kak,kadang2 budak ni suka bagi kawan pinjam barang dia...pastu suka tukar suka sama suka....

Monday, March 11, 2013 3:20:00 PM

normal tu bila berlebih mmg jadi macam tu... jadi balik kpd asal mcm kita dulu... jgn bagi berlebih... bagi berpada-pada :)

Monday, March 11, 2013 3:24:00 PM

Aku pon alami masalah yg sama. Pensil, pemadam, pensil kaler...suma ntah ke mana. Pensil kaler lagi lah, kontot², ntah sapa2 punya pon aku tak tau lah. Bekas pensil...habis rosak. Aku ingat budak lelaki jer mcm ni, anak dara ko pon sama erk ☺☺

Monday, March 11, 2013 3:35:00 PM

kak, kesimpulan nya gini..

bio anak dara akak xyah bawak apa2 p sekolah lagi, pehtu biar dia pulak cukai barang kawan2 dia...

hehe

aci x?

Monday, March 11, 2013 3:37:00 PM

salam kenal,

belum ade pengalaman anak besekolah tadika.maybe normal brgbrg berkurangan...

hehe

Monday, March 11, 2013 3:53:00 PM

benda ni penah berlaku kt anak bujang aku ler.. tahun lepas tadika kemas 5 tahun. tiap HARI_HARI nenek akan bagi pensil n pemadam baru.. HARI-HARI HILANG..


now dh tabika perpaduan 6tahun.. syukur xde hilang2 lagi cuma semakin kontot.. cikgu ckp dia suke asah pensil/kaler sbb asik patah sbb dia suka menulis pastu konon2 fikir2 sambil ketuk2 pensil/kaler..

pasal kurang/terlebih bwa balik alatulis tu aku dh pesan ayahnye geledah kt sekolah juga, kalau jumpa hak orang, dia akan didenda depan cikgu n kawan2.. hihihi haa tau dia takut


kadang mcm zalim je aku ni.. tapi bukan aku xsayang anak weii..

Monday, March 11, 2013 4:48:00 PM

hmm sapu tgn anak slalu tak de .. kawan suka kate nye ... abih dah stok ..huhu

Monday, March 11, 2013 6:19:00 PM

semua budak akan rasa macam nie.. :)

Monday, March 11, 2013 6:36:00 PM

sma ja beb...selalu brg2anak aq ilang but dia sendiri pon x tau letak mn...so ummi dier nie x amik berat sgt..
Nnt sekolah rendah pon sm gak rsnya..huhu

Monday, March 11, 2013 11:03:00 PM

herm...faham..faham.. faham sgt.. kita ni, dulu sgt susah nk dptkan sesuatu, bila zaman anak, kita sebolehnya nak penuhi je apa keperluan anak, melebihi dr keperluan sebenarnya..kan.. risau jugak kdgkala bila mikir, yelah semua benda senang je dapat.. tp in shaa Allah, makin dewasa diorang makin faham la tu, harapnya lah.. skrg, kecik lg tu.. memang tak reti lagi..

*belum ada experience, next year baru merasa anak sekolah ^_^

Tuesday, March 12, 2013 12:28:00 AM

ank sy pun sama cikmot..
hangin dibuatnya asal nak kaler tak cukup korum kaler pencil dia..hadoii takkan nak beli memanjang.

Tuesday, March 12, 2013 10:08:00 AM

itu yang tadika farisyah yang darjah satu pun sama....
kadang2 sedih ,nak marah semua ada...

Post a Comment