Wednesday, May 15, 2013

Sambungan Andai Semalam Sudah Berlalu



di opis aku berlagak seperti biasa...seperti tiada apa yang berlaku ke atas diriku ini...sedang enak aku berehat dalam bilikku itu, tetiba aku teringat akan surat tawaran mengikuti kursus di Port Dickson itu...lantas terus ku menelefon Puan saliha bagi mengatakan kesediaan aku untuk mengikuti kursus tersebut...aku berharap agar kursus yang bakal aku hadiri ini akan membuatkan jiwaku tenang, setenang air di kolam di luar pejabatku ini...

irdina...kedengaran namaku dipanggil lagi...lamunanku segera terhenti...ye En Adam...jawabku...masuk...laung En. Adam lagi...aku hanya menurut perintah En Adam tanpa banyak soal..
nah, ini untuk kamu...kata En Adam sambil menghulurkan satu bungkusan kepada aku...aku hanya memandang bungkusan tersebut...teragak-agak bagi aku untuk mengambilnya...ishhh En Adam ni, bermimpikah dia???selama aku bekerja di sini, belum pernah aku menerima satu pun bungkusan dari orang lain, termasuklah bos ataupun kawan2 sepejabat...eh kamu ni irdina...amik la...saya ikhlas...kata En Adam bila memandangkan aku yang masih kaku dan teragak-agak untuk mengambilnya...tapi encik...kataku tersekat disitu..eh amik la...memang saya belikan untuk kamu irdina...tanda terima kasih saya atas segala penat lelah kamu selama ini...balas En Adam lagi...untuk tidak menghampakan niat En. Adam itu, aku menerimanya dengan hati yang terbuka...lalu aku meminta izin untuk keluar meneruskan kerja-kerja ku sebelum menghadiri kursus pada minggu hadapan...


hari ni, merupakan hari yang pertama aku berkursus...sungguh tenang rasa dihati ini...ditemani dengan angin yang bertiup sepoi2 bahasa, ketenangan air laut yang berombak2 kecil...hati ku betul2 tenang...dalam seketika aku dapat melupakan kenangan pahit yang pernah tercalit dihatiku ini...tapi dalam pada itu, aku rindukan dengan wajah manis En. Adam...rindu pada setiap bait2 bicaranya bila berbicara...arghhh...gilakah aku, terjatuh cinta pada bos sendiri...bukannya aku tidak mengetahui yang En Adam telahpun bertunang dengan gadis pilihannya...Ya Allah...apakah perasaan yang mendatangi diriku ini...ishhh minta dijauhkan la...

tok tok tok...kedengaran pintu bilikku diketuk...semua anganan yang terjadi terpadam secara tiba tiba...terus aku meluru ke arah pintu yang ada...
assalamualaikum...sapa satu suara di luar...ku lihat berdiri seorang wanita yang seusia denganku sambil tersenyum....saya sara...kata wanita tersebut...dan saya nak mendaftar dibilik ini...senyuman sara ku balas...tangan yang dihulur kusambut mesra...hampir ku terlupa yang sememangnya aku mempunyai teman sebilik sepanjang kursus ini berlangsung...dek kerana leka dengan perasaan sendiri aku hampir lupa akan hal itu...owhh, jawabku pendek...saya irdina...jemput masuk sara...saya ingatkan kamu tak datang...sambungku lagi...sara memandang aku sambil tersenyum...hurm...saya lambat lapor diri...sebab ada masalah sikit dirumah tadi...terang sara lagi...dan dari situ bermulalah episod perkenalan aku dengan sara maisarah...hubungan kami menjadi akrab dan kemana sahaja aku pergi, mesti ditemani sara...

2 comments

Wednesday, May 15, 2013 12:51:00 PM

Not bad
Kene improve tang tanda bacaan kot

Thursday, May 16, 2013 5:16:00 PM

ni dh bukn cerpen lg ni...mahu jd novel ni...xsbr nk tunggu ending

Post a Comment